Skrevet af: Torben Mølholm Karlsgårde, 20. juli 2008 kl. 21.37
Min trompetblomst Campsis radicans er 56 år den har ikke blomstret de sidste to år. Den står op af en sydvæg. Den har en god dræn og mangler ikke vand. Den får 2 spk. n-p-k 2137 om mdr. Den har en fint mørkegrøn farve og skyder fint. Den blomstrede de tre første år. Hvad gør jeg forkert. Hilsen Torben Mølholm
Skrevet af: Erik Laugesen, 20. juli 2008 kl. 22.17
Har selv en af slagsen den står mod sydvest også op ad en mur men i en lille gård have...den blomstre på livet løs eller skal lige til at springe ud.angående gødning får den ikke noget bestemt.den blir startet op om foråret når den begynder at skyde men salmiakspiritus.og derefter får den hvad jeg har af gødning.men ikke hver mdr ca kun 23 gange om året også npk...
MVH.erik esbjerg ø
Skrevet af: Torben Mølholm Karlsgårde, 21. juli 2008 kl. 21.44
Hej Erik Tak for dit indlæg. Hvad mener du med salmiakspiritus Hilsen Torben
Skrevet af: Erik Laugesen, 22. juli 2008 kl. 15.01
Alm salmiakspiritus som du køber i de diverse forretninger...jeg bruger det til alle mine planter dog ikke kaktusser og orchideer...men ellers alt så som palmer grønsager bananer dem som står ude hele året og til alle de tropiske planter som jeg har+ stue planter...jeg kør meget i tropiske/temperet planter som kan gro her i dk og som mindst kan tåle ned til fra -1 til 17...
MVH erik esbjerg ø
Skrevet af: Maria Grønlykke, 22. juli 2008 kl. 23.07
Hvad? Salmiakspiritus det lyder vildt. Hvordan & hvorfor? Bliver planterne ikke høje eller skæve eller forskrækkede?
Mvh Maria
Skrevet af: Erik Laugesen, 27. juli 2008 kl. 18.51
Nej det gør de ikke de elsker det for det er ren kvælstof...de gror og gir frugt mine tomater agurker auberginer chillier...men de får også npk engang imellem for ikke at mangle noget...skæve...og forskrækkede nej nej de vil ha mere...
mvh.erik esbjerg ø
Skrevet af: Gunnar Hansen, 22. august 2008 kl. 20.20
Hej Erik
Det var dog en værre en den der, men ok du har ret salmiakspiritus er jo gødning men aligevel det havde jeg dog ikke forventet.
Mit spørgsmål er så, Hvad er blandingsforholdet
Dvs. hvor meget bruger du pr. litter vand.
Venlig hilsen
Gunnar Hansen
Skrevet af: Erik Laugesen, 23. august 2008 kl. 17.09
Hej Gunnar...
jeg bruger 3 hætte fulde i 10L vand og det skal være 3 dobbelt salmiakspiritus...men hend på sommeren hvor væksten er på sit højeste går jeg op til 45 hættefulde i 10L vand og alt får af det men ikke kaktus og orchideer...ellers alt og ikke i tørre potter...
erik esb ø
Skrevet af: Mogens Pedersen, 15. oktober 2008 kl. 3.04
Er det muligt at formere min camsis radicans, og hvis, hvor skal jeg beskære, og hvornår er det bedst at gøre dette?
I øjeblikket er der en masse lange skud. Er det evt. dem jeg skal klipppe af og plante i blomsterjord? Venlig hilsen en nybegynder: Mogens Odense
Skrevet af: Dorte, 8. maj 2009 kl. 13.41
Hej
Jeg har lige købt en campsis, tanken var at den skulle klatre op a huset, og trappen. Hvor der er læ og den har formiddagssol og let skygge resten af dagen.
Gartneren sagde den ikke kunne tåle forst, så nu er jeg lidt itvivl.
Hvad siger i kendere skal den vinterdækkes, eller helt ind om vinteren.
Skrevet af: Erik Laugesen, 8. maj 2009 kl. 20.30
Den kan sagtens tåle frost uden vinterdækning...har selv en uden problemer og den blomstrer meget med klaser af orangerøde trompet blomster...klipper den lidt ind hvert år da den ellers blir for stor...
erik
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. maj 2009 kl. 20.31
Hej Dorte
Den skal stå lunt,så kan den fint klare en alm.dansk vinter med lidt grandækning mens den er ung.
Anne Marie
Skrevet af: Ingelise Hansen, 6. august 2009 kl. 11.12
Hej alle.
Har en dejlig orangerød trompet blomst, som nu næsten har nået tagryggen, er dog blevet lidt forskrækket for min søn mener den går under tagstenene så de til sidtst springer af.
Har nogen erfaring med dette og skal jeg til at klippe min dejlige plante ned?
MVH Ingelise
Skrevet af: Erik Laugesen, 6. august 2009 kl. 18.10
Ja du kan godt klippe den ned da de er de nye skud som kommer om foråret der blomstre...har den selv og den blir klippet ind hvert år for ik at blive for stor og den blomstre lige nu så flot
Skrevet af: Pia Schmidt, 6. september 2009 kl. 17.48
Hej, kan jeg have min Jasmintromopet i mit drivhus, det er meningen den skal vokse sig stor og så skygge lidt for solen i taget af drivhuset.? Jeg har haft den i 3 år nu, hvor den stod ude året rundt, jeg har endnu ikke set en eneste blomst. Jeg flyttede den ind i drivhuset i foråret, den er nu ca godt en meter høj.
Skrevet af: Erik Laugesen, 6. september 2009 kl. 19.34
Ja du kan godt ha den i drivhuset men du vil få en plante der gror meget voldsom.den vil overta det hele og skykke for resten sf dine planter den har det bedst ude...min tog det 35 år før den ville sætte blomst og da den så kom igang gør den det hvert år og den står mod nordvest i haven og den skal beskæres før vinter for gør man det i foråret når den er begyndt at skyde ja så klipper man de knopper af der kommer i enden af de nye skud...min mening er at den vil blive alt for voldsom i drivhus men andre har måske mere viden om det
Skrevet af: Pia Schmidt, 27. september 2009 kl. 19.53
Tak for dit svar Erik... Jeg må være lidt mere tålmodig med de blomster som endnu ikke har vist sig.
Skrevet af: Dorte, 27. september 2009 kl. 23.29
Jeg har en der har fået enormt mange knupper, men kun 3 blev til blomster. Min veninde har en der er 10 år gammel den holdt op med at blomstre for et par år siden, i år fik den også en masse knupper, men kun 2 blev til blomster. Vi har studeret dem og fundet den samme slags dyr i vores planter. Vi er overbevist om de æder knupperne. min er stadig lille og står i en potte, så jeg har kunnet pille dyrene af, og efterfølgende blev de sidste 3 knupper til blomster.
Jeg hved ikke hvad dyret heder, men den er flad og meget grøn, ligner en forvokset tæge. Ved ikke om den måske har ædt knupperne...
Skrevet af: Erik Laugesen, 28. september 2009 kl. 14.16
Det er en grøn tæge og har den en lillemørk plet på ryggen hvor vingerne samles så er det den samme vi skriver om...og jo den suger saft far knopperne og de falder af eller udvikler sig ikke...dyret er som en lillefinger negl...og fra lys lime til mørke grøn...ejer selv nogle af dem mest i mine engletrompeter
Skrevet af: Michael Rommedahl, 4. august 2010 kl. 6.58
Jeg har 5 "Campsis radicans"... 2 på altan i krukker... 1 op ad en vestvendt mur... og 2 på friland... Alle gror fint og giver masser af blomster men ingen bælge... Det har lykkedes mig at formere ved at "putte" en af de lange arme med nye skud ned i en blomsterkasse med jord... Nye planter overdækker jeg med gran og blade de første år...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Trompetblomst Campsis radicans