Forum

Dyrkning af butternut squash

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per, 30. juni 2008 kl. 20.47

Er der nogen der har erfaring i dyrkning af butternut squash?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 2. juli 2008 kl. 8.59

Jeg har 6–7 års erfaring med dyrkning af Butternutsquash o.a. vintergræskar (Baby Boo, Hokkaido, Green Hubbard oma).

De skal forspires inde eller i drivhus i april–maj for at vækstsæsonen bliver lang nok.

Plantes ud – gerne ovenpå nedgravet og ret uomsat kompost. De er næringskrævende!

Høstes i oktober og tørres godt igennem på et varmt sted indendørs. Så kan de holde sig til marts april året efter. De vinder smagsmæssigt meget ved opbevaring og er først rigtig gode efter nytår (det gælder osse dem man kan købe!)

Butternut kan med fordel dyrkes i drivhus, hvis man har plads...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna, 23. juli 2009 kl. 13.32

Jeg er den glade (førstegangs-)ejer af to ivrige hokkaido-planter, som desværre er ved at gro fra mig, så det kniber med pladsen, hvor jeg har sat dem.

Må jeg beskære dem?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karlo Pedersen, 21. august 2009 kl. 21.49

Hej. Karlo Rødekro.

Jeg købte en butternot i brugsen,som jeg så tog frøene fra.

Jeg såede dem så i en lille plastik kasse, med plastik over, så det gik faktisk hurtig med at de kom op.Så plantede jeg den ene i en potte,på en diameter af 35 cm og en dybte på 40 cm.I bunden lagde jeg 5 cm lækka, som så fik en lille håndfuld npk.Til at begynde med sprudlede planten med mange blomster, men ingen frugt, noget senere kom der frugter, som der dog, kun blev ca. 1 til 2 cm,inden de blev gule og tørrede ud.Nu er der så kommet en frugt, som er blevet 5 cm lang og 3 cm tyk.Længere ude på stilken er så kommet en ny frugt, skal jeg bare lade den være, eller hvad gør jeg.

Jeg vil være meget glad, for nogen erfarende svar,da jeg synes at, det er en meget spændende plante, som også smager enormt.

M.V.H. Karlo Rødekro.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2009 kl. 22.55

Hej Karlo -

jeg har også et par gange forsøgt mig med squash i potte – men uden større held...

Jeg tror simpelthen, at de har brug for mere plads til rødderne og skal gro direkte i jorden for at give en ordentlig høst.

Så måske skal du prøve det til næste år?

Måske er det også en god idé at købe frø i stedet for at tage dem selv – så er man nok mere sikker på, hvad der kommer ud af det!

Mvh
Anja

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karlo Pedersen, 22. august 2009 kl. 14.17

Hej Anja.

Mange tak for dit indlæg, det er dejlig at få respons. Jeg vil helt klart, prøve næste år at plante den ud i jorden. Men jeg har endnu ikke opgivet, ævret om at jeg måske kunne få, en eller måske to frugter endnu.

Men endnu mange tak for dit indlæg.

M.V.H. Karlo

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karlo Pedersen, 23. august 2009 kl. 13.33

Hej Pia a 2 juli.

Jeg synes det var et meget godt indlæg du skrev,om hvordan man skulle behandle bytternotplanten.Det var meget inspirerende.

Men jeg forstår ikke at du skriver uomsat kompost da jeg har læst i forskellige blade at kompost ved sin udvikling kræver meget energi af jorden, som som så ikke giver noget til planten.

Er der noget om min teori?

M.V.H. Karlo.

Nyt svar til emnet »Dyrkning af butternut squash«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af butternut squash

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider