Forum

Bananplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Byskov, 20. maj 2008 kl. 10.35

Hvordan planter og dyrker jeg en nyindkøbt bananplante.

1 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 19.24

Skal den stå udendørs da, siden du skal plante den allerede?

Jeg har kun erfaring med indendørs-bananplanter. De skal stå varmt, gerne i solen, og have rimelig meget vand. Selv giver jeg min lidt under en halv liter vand hver tredje dag ca. Og så skal de stå lyst. Du kan tænke på, at du skal prøve at genskabe de forhold, den har i troperne – hvis det kan hjælpe. :)

2 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C, 15. juni 2008 kl. 20.32

Kan man selv lave en ferskenplante? hvis man kan, hvordan skal man så gøre?

3 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hening Reinbach, 27. juni 2008 kl. 1.12

Du skal have 2 stk.på grund af bestøvningen så kan du få masser af fersken.

4 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ju, 1. maj 2009 kl. 20.00

Jeg har en

5 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ju, 1. maj 2009 kl. 20.00

Jeg har en

6 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jksol, 1. maj 2009 kl. 20.01

Jeg har en

7 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jksol, 1. maj 2009 kl. 20.02

Den er smuk men jeg kun en

8 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 13. juni 2009 kl. 23.29

Kan man godt selv så en bananplante?.

– og hvad er det jeg skal så med, hvis det skal lykkes?.

Håber der er nogen der har et svar.

9 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 14. juni 2009 kl. 8.45

Jeg har haft bananpalme frø med hjem fra syden og har haft stor held med at så disse. Jeg vil tro at ca. 2 ud af 3 frø spirer.

Jeg lægger frøene i lunket vand i ca. en uge (skifter vandet nogle gange daglig) og sår i almindelig såjord. Der kan godt gå et par måneder eller 3 inden de spirer. Jeg har potterne stående enten i min vindueskarm eller drivhuset.

mvh
Kirsten

10 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 14. juni 2009 kl. 14.01

Okay tak for svaret.

Så kan jeg se om jeg kan finde bananpalme frø når jeg nu skal på ferie.

11 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 2.00

Kunne man ikke tænkes at have held med frøene inde i bananerne, eller er jeg helt galt på den?

12 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 18. juni 2009 kl. 16.28

Der er aldrig frø i spise bananer dem der er frø i er kun pryd bananer eller vild arter.

erik

13 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 16.51

Det var pokkers. Jeg som troede at de små sorte tingester inde i var frø. :o) Tak, Erik. Så slipper jeg for at føle mig endnu dummere ved at gå og vande en rådnende banan i min vindueskarm. ;o)

Jeg læste igår at banan(-urten/-stauden/-planten) tåler ned til 20 minusgrader (for den, der refereredes til som værende den almindelige slags og 15 minusgrader for en sort med rød midte/underside af bladene.

Kan det være reelt? Den eneste banan"palme" jeg har set herhjemme stod (står?) i det store drivhus i Københavns Botanisk Have.

14 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 18. juni 2009 kl. 18.35

Der findes flere forskellige arter og sorter af banan, alle med det latinske fornavn "Musa". Den eneste banan der rigtigt tåler frost er Musa Basjoo, bladene tåler dog ikke frost.

Jeg har selv en "Musa Cavendish Super Dwarf" til at stå i drivhuset, den har den fordel at man kan tage den ind i stuen til vinter (det er en dværgvariant).

Frø kan købes her:

www.rarepalmseeds.com/small.shtml

www.jungleseeds.co.uk/SeedOrders/index1.html?lang=en-uk&target=search.html&lmd=0.20090881056454562

www.europalms.be/seedlist_small.htm

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=420

15 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 19. juni 2009 kl. 17.20

Der er også 2 andre arter som kan tåle frost...har selv musa basjoo–musa sikkimensis–og musella laciocarpa.også 2 arter som bare skal overvintre i kold hus eller kold kælder(mørk) musa balbisiana og ensete maurelli...sikkimensis står i en 100 l balje da den har det svært med vintervæde så den står i skur ved +5 og uden vand det samme gælder musellaen og balbisiana...enseten står på sine rødder og tørre ind til næste forår...men du kan få meget mere information på denne side som godt nok er tysk men utrolig lærerig hvad angår bananer på alle måder...bananenhobby...

erik

16 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 19. juni 2009 kl. 22.36

Tusind tak, Erik! Det vil jeg læse mere om. Jeg er lidt vild med nytteplanter, så jeg må ha' mig en bananplante også :o)

17 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 19. juni 2009 kl. 22.44

Hov! Der er også et indlæg fra Søren. Mange tak til dig også. En dværgbananplante lyder da som en fortrinlig idé! :o)

De havde på Hawaii en sort, de kaldte pineapple banana, så hudt jeg visker. Det var små bananer med noget rødligt på skrællen. Måsle de også kunne være spændende for de af Jer, som kan give dem varme nok. :o)

18 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 23. juni 2009 kl. 9.15

Og husk, at bananfrø spirer bedst med undervarme, bruger selv en varmemåtte beregnet til et terrarie. Har selv sået nogle musa sikkimensis, og nogle kom op efter en måned.

Brian

19 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jacobsen, 17. august 2009 kl. 19.44

Hvorfor bliver min bananplantes blade grimme. de bliver spættede og ser visne og grimme ud, der er ingen lus.Lige når der kommer et nyt blad er det fint nogle dage men så går det galt. har nogen et godt råd?

20 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. august 2009 kl. 20.17

Det er normalt at banan blade visner...men så skal de gøre det nedefra og ikke i toppen eller midt på planten...det kan godt være at der er råd irødderne...hvis du kan komme til at se efter så skal rødderne være hvide for at være sunde er de sorte så er der noget galt...du siger at det ikke er lus men det kan så være spindemider eller meget tør luft...banan skal ha en høj luftfugtighed for at trives indendøres...da den jo er en tropisk plante.

21 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 25. september 2009 kl. 11.54

25–09 2009
Jeg har lige købt en lille musta bananplante og sat den i min udestue. Hver dag ligger der store mængder vand oven på
bladene, Udestuen er tæt, så jeg vil gerne vide hvorfor.

Walther.

22 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. september 2009 kl. 13.10

Er normalt bananer drypper nemlig og særlig meget når de lige har fået vand.

23 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 10. oktober 2009 kl. 15.25

Hej
Visner alle bananplanter ned om vinteren, min skyder stadig med nye blade her i oktober, den står i uopvarmet udestue
Hilsen Walther Kjær

24 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 18.04

De subtrobiske arter vil vokse næsten hele tiden, dog mest når det er lyst. De kan godt holde inde i nogle uger, for så at vokse igen.

25 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 16. juni 2011 kl. 0.19

Denne danske hjemmeside har alt hvad du skal vide om dyrkning af bananer: www.exoticpalms.dk/html/diverse_fro.html
www.eltong.dk/
International side
bananas.org
Om spiring: www.bananas.org/f30/

26 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2011 kl. 8.18

Her står lidt mere om bananer, og mange andre frugter.
eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/banan.html

27 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Korsholm, 5. august 2011 kl. 17.23

Hej

Har en banabpalme, c. 3 år, der har fået en knop, er spændt på hvad det kan blive til. :-)

28 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 6. august 2011 kl. 22.57

Jeg gætter på bananer ;) Hvis den har sat flaget op og bliver tyk under bladstilken, er der nok babyer på vej. Hvilken type banan( Musa) har du ?. Er det en kuldehårdfør (Basjoo, Sikkimensis, Lasciocarpa eller Velutina) eller en tropisk (Cavendish, Tropicana, Accuminata eller Balbisiana). Er den tropisk skal den ind i stuen, det tager 4 måneder for dem at modne. De hårdføre skal i koldhus hvis du vil se bananerne, udendørs går blade og frugter til i efteråret og vinteren (på de hårdføre tåler knolden under jorden frost, mens stammen og bladene bliver ødelagt af frosten). Den skyder så nok til næste forår fra grunden hvis du ellers har vinterdækket den godt nok.

29 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Korsholm, 8. august 2011 kl. 16.00

Hej Tine

Du har ret, der sidder nu små synlige bananer. Navn på planten har jeg ikke (købt i Bilka for ca. 35 kr. for 3 år siden) Da den blev for stor til udestuen, blev den gravet ned i haven i maj. Da blomsten nu dukkede op, kom den fluks op og ind i udestuen igen - bliver spændende at følge.

30 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 9. august 2011 kl. 19.46

Hej Niels
Tillykke med familieforøgelsen, den bananplante er godt nok højgravid. Jeg tror at det er en Musa Cavendishii (især hvis den som "lille" havde rød/brune pletter omkring midten af bladene). Hvis det er en Cavendish, kan du godt spise bananerne. Husk at bananer er svært tørstige og meget sultne (godt med vand og gødning). Men den ser ikke ud til at have manglet noget, selvom vinden har været hård ved bladene. Det er rigtigt flot at du har fået den i blomst. Jeg håber at den har sat rodskud, for den er jo færdig når den blomstrer.
Jeg har selv 2 Musa Cavendishii, 2 M. tropicana (ssp. cavendishii) 1 M. sikkimensis ssp. Bengal tiger (2 meter på 2 år!!), en M. velutina m/blomst og små bananer samt 1 M.Basjoo. Sikkimensis og Velutina er hjemmedyrkede fra frø. Når man dyrker bananer føler man virkeligt at der sker noget, de sætter gerne et kæmpe blad pr. uge.
Læg endelig billeder ud når du har fået bananer.

31 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 9. august 2011 kl. 21.06

Hej Niels!

Tillykke med blomsten, imponerende du allerede har fået den i blomst! :) De bananplanter Bilka jæventligt har til salg er Musella lasiocarpa, Musa basjoo og Dwarf cavendish/Musa acuminata. Den første er det i hvert fald ikke, tror Tine har ret i at det er en Cavendish. Musa basjoo plejer at tage noget længere tid at komme i blomst. En cavendish giver en lyserød blomst, og en basjoo en gul, så der kan du når blomsten er mere udviklet, udelukke den ene ved hjælp af farven.

Niels, hvordan har du overvintret din bananplante?

Mine egne erfaringer med en cavendish er at de er svære at overvintre, både indenfor og i drivhus, selvom begge steder er frostfrie. De andre bananplanter jeg har, er noget nemmere at overvintre, selvom jeg mistede en del i vinters i mit drivhus, pga. for høj fugtighed. Næste vinter ryger de alle i kælderen under et vækstlys, pånær dem der er udplantet i haven. Så håber jeg bare spindemiderne holder sig væk. :)

32 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 9. august 2011 kl. 21.45

Hej Brian
Cavendish og lign. bør overvintres i et lyst vindue (mod S ell. SV). De må aldrig komme under 15°C , lige modsat de hårdføre der helst skal stå ved 5-7°C. Uanset om de er hårdføre eller tropiske, spiller lys tilsyneladende en stor rolle i vintertiden. Også selv om de hårdføre går helt i stå. Man kan tage dem op og tørre knoldene og overvintre dem sådan (som Georginer). Men de sætter så aldrig blomst. Til gengæld kan man have sin bananplante længe, idet den altid starter forfra. Jeg vil helst se den blomstre og så bruge rodskudene til nye planter. Min velutina i blomst.

33 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 9. august 2011 kl. 22.29

Hej Tine!

Den ser super ud din velutina, jeg har stadig til gode at se en af mine egne planter blomstre, men min største velutina burde være stor nok til at gøre det til næste år.

Min cavendish stod i min opvarmede udestue tæt på sydvinduet. Der er vinduer stort set fra gulv til loft over hele syd og vestsiden, men alligevel holdt den helt op med at vokse til efteråret. Den havde inden da ellers vokset suverænt. Tror problemet er, at der ikke er meget energi tilbage i solens ståler til det tidspunkt. Den røg så ud i drivhuset i et forsøg på at få den i dvale.

Mine bliver heller ikke gravet op. Hvis de ikke overlever vinteren, så har jeg ekstra til at plante ud til næste år. Jeg forsøgte at overvintre en Sikkimensis med 1.5 meter stamme sidste vinter, men den overlevede ikke. Lige nu har jeg to sikkimensis red tiger i jorden, den ene skærer jeg ned, den anden prøver jeg igen at få stammen til at overleve.

Flot tropisk look din have har, Tine!

34 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Korsholm, 9. august 2011 kl. 22.51

Hej i to

Jeg skal da love for, at jeg er kommet i klørene på et par eksperter :-)

Den har overvintret 2 vintre i udestuen, der kun holdes op + 2-3 grader som lavest, så er det en Cavendish, er den mere hårdfør end I regner med.

Her et aftenbillede - helt frisk

nj

35 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 9. august 2011 kl. 23.37

Hold da op hvor er den flot. Jeg er helt misundelig. Så den sådan ud som "barn" ? davesgarden.com/guides/pf/showimage/47063/
Den virker ret høj, men de brede, korte blade er typisk for cavendish. Blomsterstanden ser også rigtig ud, men ekspert er jeg altså ikke, bare en glad amatør.
www.visualphotos.com/image/1x8037910/dwarf_banana_musa_acuminata_dwarf_cavendish_flower

36 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Korsholm, 22. august 2011 kl. 20.06

Hej

Så er der 22 strittende bananer under udvikling. Under hvert dækblad i blomsten, der åbnes ca. hver anden dag, sidder 6-8 stykker, som dog falder af inden for et døgn. Havde den kræfter til at udvikle dem også, ville der nok være over 100 :-)

nj

37 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 7.02

Nøj hvor ville jeg godt ha en udestue ligenu haha.

Hold fast nogle flotte planter i har. Bananen har jeg aldrig været ret god til selv, udover den lille snydebanan som jeg ynder at kalde den, den der kun får en kanon flot scarlet rød blomst men nul frugt.

Nu har jeg satset og anskaffet mig 2 små nye børn af Basjoo.

Ligenu er de B1 - 17 cm med ret små men yndige blade 6 af dem. B2 36 cm 4 monsterstore blade der ser ud til at kunne få den til at flyve hvis der kom en vind.

ret sjovt de vokser så uens da de er fra samme moderplante og kom på samme tid og altid er behandlet ens.

lidt spørgsmål.

er det alder eller størrelse der afgør hvornår en banan er klar til at gå i blomst?

ikke at jeg forventer noget i den retning her de næste par år men alligevel kunne være lidt sjovt at vide før det evt sker ;)

38 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 23. august 2011 kl. 23.30

Hej Salina
Bananer blomstrer når de er klar. Hvad der får dem til at blomstre ved ingen. Det er tilsyneladende hverken dagslængde, alder, antal blade eller en vis højde. Det kunne være hormonelt betinget, men der hersker så vidt jeg ved kun myter om årsagen, ingen egentlige videnskabelige beviser. Man kan se på dem når det er ved at være tid. På mange typer sættes bladene tættere på pseudostammen og bliver mindre, indtil det sikre tegn - den sætter flaget op. "Flaget" er et lillebitte blad (istedet for det store der plejer at komme) og det er som regel farvet omkring stilken. På samme tid bliver bananens pseudostamme tyk hvor flaget er sat op.
Basjoo kan være 2-4 år om at nå dertil, Velutina så lidt som 4 mdr.
Du kan læse lidt om banandyrkning her, der er få ord og mange billeder. Men det er lærerigt: webebananas.com/culture.html

39 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 24. august 2011 kl. 5.39

hej Tine.

Men du svarede faktisk mere end godt. Tror jeg hyggelæser iaften og indtil da lader mine 2 små råhygge hvor de er nu (i den kolde ende af "vuggestuen", minidrivhuset.

Tak for et godt svar

40 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 24. august 2011 kl. 20.42

Til Niels
Jeg tror desværre ikke at din bananplante brød sig om at blive flyttet så tæt på blomstringen, det er nok derfor at den taber nogle af bananerne. Jeg måtte selv dele en totalt overvokset velutina med blomst, og så gik det galt med blomsterne. Overraskende nok gik en af de adskilte rodskud i blomst kort efter, så nu må jeg sætte min lid til den. Men flot det er din bananplante altså, og jeg tror at det er en cavendish. Du ved det sikkert allerede, men hanblomstdelen kan du tage af når den kommer. Igen mener nogle at det intet betyder, men de kommercielle dyrkere gør det altså. Måske ligesom når man tager toppen af tomatplanterne for at resten af tomaterne skal udvikle sig godt. Jeg kunne godt forestille mig at at hanblomstdelen bruger en smule af plantens energi. Måske danner den også et hormon som forsinker modningen af bananerne. Der er mange "skoler" inden for banandyrkning, og de er sjældent helt enige, så erfaring i lige den sort man selv dyrker er nok nr.1. Jeg håber at du husker at vande og gøde godt, så du kan smage på bananerne i løbet af 4 mdr.

41 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 9. september 2011 kl. 21.12

Så sprang min Velutina også i blomst. Langt fra så imponerende som din Cavendish, Niels, men det er nu meget sjovt alligevel. :) Hvordan går det med Cavendish'en og bananerne?

42 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Korsholm, 1. maj 2012 kl. 12.12

Godt nytår til alle banandyrkere :-)

Her står min plante på 9. måned med 10 grønne frugter. Den kom helskinnet igennem vinteren, enkelte nætter med minus 1 grad i udestuen.

Efter de 2 klaser der udviklede sig har den smidt 80 dækblade, hver med 10 frugter, og som det ses, er den ikke færdig endnu - forunderligt :-)

Et stort og lille rodskud er på vej. Potten er penetreret af myrer, hvilket sikkert ikke er til gavn for rodnettet. Frugterne er stadig stenhårde, mon solen kan gøre noget ved det?

Hilsen NJ

43 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Dornhoff, 10. maj 2012 kl. 16.08

Hej Niels
Rigtigt hjerteligt tillykke med din banan-succes. Du kan nok snart nyde dine egne hjemmedyrkede bananer, som for øvrigt skulle smage langt bedre end dem fra supermarkedet. De bliver nok omkring "bananer-i-pyjamas"-størrelse, for jeg er næsten sikker på at det er en M. acuminata - Cavendish dwarf. Mine egne kom igang for en måneds tid siden. De hårdføre er udendørs og de tropiske er sat i drivhuset. 3 ud af de 4 tropiske klarede vinteren i et vestvendt vindue, og den som stammen rådnede på, skød til gengæld 4 sideskud op. De er snart ligeså store som den oprindelige stamme.
Lad endelig høre fra dig når bananerne er høstklare. Især smagen er jeg meget spændt på.
Forårshilsen
Tine

44 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 17.30

Bananurten er skam alle tider en sjov plante, som jo da ej er en palme, som de fleste maatte tro, men da alle tider derimod en urt.

Mvh Eivin (^_^)

45 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 21. februar 2015 kl. 15.34

Hej kan nogen hjælpe mig .
Jeg har hentet bananfrø musa acuminata 'dwarf cavendish' banana med hjem fra udlandet men alle steder jeg læser fra Danmark står det at den ikke kan give frugt hvis den er plantet fra frø , er det rigtigt?
Hvis nogen har et banan skud af denne slags eller en af de andre små ( dwarf) arter med spiselige bananer uden alle de frø så er jeg MEGET interseret i at købe et eller flere hvis i har , håber at høre fra jer:-)

46 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Madsen, 17. februar 2017 kl. 20.00

Hvordan går det med din banan palme?

Nyt svar til emnet »Bananplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bananplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider