Skrevet af: Amalie, 15. maj 2008 kl. 16.38
Jeg har et meget fint jordbærbed fyldt med de flotteste jordbærplanter, som i øjeblikket strutter af blomster alle vegne.
Mit spørgsmål til de kloge hoveder: må man/er det en god ide at klippe de øverste blade af, så solen har lettere ved at nå ind til blomsterne og derved de kommende bær? Eller tager de kraften fra planten at fjerne bladene?
Amalie
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. maj 2008 kl. 6.22
Nej, det kan ikke anbefales på nuværende tidspunkt (væksstadium), hvor planterne har brug for den energi, bladene forsyner planten med. Når bær dannes, vil deres tyngde ændre placeringen. Jordbær klarer sig fint, som den er. Når jeg skriver på "nuværende" tidspunkt, skyldes det, at en del avlere beskærer toppen efter høst, så planten sætter nye blade. Andre gør det ikke, og lader planten vokse som den skal. Husk at jordbærs bærstørrelse falder med alderen, således at de største findes på 2. års planter osv. Derfor anbefales at planterne ikke bliver mere end (2-) 3 år gamle. Stiklinger mpå ikke plantes i samme jord.
Skrevet af: Amalie, 16. maj 2008 kl. 7.51
Det lyder meget fornuftigt – tusind tak for svaret!
Skrevet af: Karina, 4. juni 2008 kl. 6.43
Hejsa
jeg kan se du (Henrik) skriver at jordbærstiklinger ikke må plantes i sammen jord som de kommer fra...hvorfor?
På forhånd tak...
karina
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbærplanter!