Forum

Når frøene spirer – hvad gør man så?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 12. maj 2008 kl. 18.02

Jeg har købt en masse frø og sået dem, stillet dem i et lyst rum med plast henover (har selvfølgelig vandet dem først).

Hvad gør man når de så småt begynder at spirer? Skal plastikken af? Hvor tit skal de vandes? (Syntes i øvrigt det er rigtig svært at vande spirer da det tit lykkedes mig at få spiren til at slippe jorden) Så HVORDAN vander man spirer?

Nu har jeg prøvet flere gange og det lykkedes bare ikke for mig! Øv

Hilsen en nybegynder :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 12. maj 2008 kl. 19.53

Hej Maria
Du skal fjerne plastikken inden spirerne når den. Det er lettest at vande spirerne med en forstøver

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2008 kl. 8.29

Hej Maria

Sejt at du prøver igen – det er en god måde at samle viden på!

Har du lyst til at læse om plantedyrkning, er det let at finde frem til gode forslag!

Her på Havenyt kan du gå ind under emnet inspiration (se bjælken herover) og klikke på emnet bøger – der er sikkert noget, du kan bruge.

Og når du har fundet den / de bøger, du vil kigge nærmere på, så få dit lokale bibliotek på banen – der skaffer de næsten alt :-) gratis!

Jeg tænker på, om der i dit nabolag / mellem kolleger, familie eller venner findes et menneske med såkaldt grønne fingre, som du kunne bede om at være din "havemakker" en sæson eller to?

Meget omkring plantedyrkning er jo "tavs viden" – og derfor kan man lære meget af at iagttage, hvordan en, der er mere erfaren end man selv er, tager fat på forskellige arbejdsprocesser.

Du har allerede fået et godt råd fra Mette & Henrik. Jeg vil gerne også forsøge at hjælpe dig lidt på vej:

Hvis du har vandet jorden som du har sået i, så den er fugtig, men så der ikke kan klemmes vand ud af den, selv om du knuger en håndfuld jord hårdt med hånden -
hvis du har dækket jorden efter såning med et stykke plast eller holdt jorden tilpas fugtig med en forstøver, mens frøene spirede frem -
hvis du har fjernet evt. plastdække inden spirerne nåede op til det -
Så behøver du ikke tænke på at vande de første dage efter fremspiring. Senere skal der små mængder vand til uden at jorden bliver pladdervåd.

Det er meget vigtigt for at få stærke planter, at du skaffer de små planter den rigtige temperaturen og tilpas med lys.

Mange planter har brug for højere temperatur under fremspiring end de har i perioden, hvor planten begynder at vokse og danne et godt rodsystem.

For eksempel spirer kål ved en temperatur på 20–28 grader, men kan derefter udvikle sig fint ved 15 grader (og køligere, frostfrit om natten).

Lysmængden kan næsten ikke blive for stor, når først planterne er spiret frem – men direkte sol er tit "for meget af det gode" (og så er der planter, der trives bedst med en lille lysmængde).

I direkte solskin kan jordtemperaturen stige op over 40 grader, hvad der øger fordampningen rigtig meget. En plante med et ikke ret udviklet rodsystem får svært ved at holde saftspændingen i stængel og blade – planten mistrives, dele af den tørrer ud eller planten dør.

For lidt lys sammen med for høj temperatur giver lange, lysegrønne eller gullige småplanter, som let kan brække stængel eller blade og få forskellige svampesygdomme.

For meget vand kan give næsten samme virkning – også selv om temperatur og lysmængde er tilpas.

Planter, der har haft sådan en start kan komme til at trives bedre – men tit er de for svage til at klare overgangen fra spirekasse til enkeltpotter, blomsterkasser eller bede.

Jeg håber, at du samler så meget erfaring, at du kommer til at opleve, at det lykkes for dig at få mange forskellige planter til at trives.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Når frøene spirer – hvad gør man så?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Når frøene spirer – hvad gør man så?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider