Forum

Stiklinge-masseproduktion af bunddække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 27. april 2008 kl. 19.40

Jeg har et stort areal (en skrænt/jordvold) jeg ønsker "beklædt" med bunddække. Skal projektet gennemføres fuldt ud drejer det sig om ialt 100 m2.

Min far har et bed med bunddække-planten "Vintergrøn" (Liden singrøn, Vinca minor). Se evt. her:

peecee.dk/upload/view/110183
peecee.dk/upload/view/110186

Hvordan masseproducerer jeg planter af stiklinger fra denne plante?

Er vi enige om, at jeg _ikke_ bare kan plante stiklingerne direkte i jorden? De skal plantes specielt, for at slå rod, til senere udplantning? Men hvordan gøres det – og hvor længe går der før de er klar til udplantning. Jeg vil være super glad for udførlig råd og vejledning.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 27. april 2008 kl. 20.26

Jeg gjorde sådan: Tog de små udløbere med rod fra større planter og plantede dem i sand-muld ca 25 cm afstand. tilfældet ville, at naboen læssede sit aske fra brændeovnen langs hækken, hvor vincaen var plantet, og så skal jeg love for, der blev masseproduktion!

hvis du nu har lermuld, er det endnu bedre, og kalk kan selvfølgelig osse bruges, og du kan også nappe ned i midten af din fas gamle planter med en spids planteske, hive op og dele i hvert fald 2 gange og plante igen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2008 kl. 20.54

Efter nogle år breder de sig af H. til med dybe underjordiske udløbere, og så går det stærkt. Planterne kravler også i højden og kvæler næsten alt.

Hvis det absolut skal være den, planter du dem med ca. 1 m. afstand, de gror i al slags jord og du behøver ikke at vande. Det er ligesom skvalderkål, bare en rodstump et andet sted i haven, så er de også der.

Jeg kæmper en ulige kamp i min have mod dem.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 27. april 2008 kl. 21.16

Tak for jeres respons. Jeg skal lige forstå jer ret. Kan jeg kun masseproducerer ved at jeg tar en nuværende plante op med rod, og planter den igen? Skal (kan) jeg ikke _klippe_ stiklinger af, og plante dem igen "midlertidigt" med henblik på roddannelse?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2008 kl. 21.24

Grav planten op med rod.

Nyt svar til emnet »Stiklinge-masseproduktion af bunddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinge-masseproduktion af bunddække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider