Forum

Vindruer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Søndergård, 18. april 2008 kl. 18.02

Hvad er klogt at plante- stedet er sydvendt- der er rimeligt læg. Der er bygget et fint hegn 180cm høj og 2 meter bred. Jeg vil gerne have en tæt plante+ en plante med frugt.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. april 2008 kl. 21.37

Hvad med en stenfri vindrue, den vokser hurtigt til og har en masse blade og mange frugter.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis B, 16. oktober 2008 kl. 10.36

Jeg har lige købt nogle helt fantastiske røde druer – STENFRI – i Netto, de hedder: CRIMSON og er fra Spanien.

Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådan en stok til drivhuset? Eller en anden god sprød, smagfuld, saftig druesort – uden sten – til drivhuset.

Jeg bor i Østjylland, så det skal gerne være et sted her.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Rosenthal, 12. november 2008 kl. 23.22

Kan nogen fortælle mig, hvad der er den optimale jord(-blanding) til en vin? Skal den forkæles eller måske pines lidt? Og skal den evt vinterdækkes?

Mvh...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2008 kl. 18.35

Hej Lis

Du kan sikkert ikke finde Crimson. men jeg vil klart anbefale dig at købe sorten Einset, som minder meget om den. Den er også en drivhussort, kernefri, bære meget og smager rigtigt godt.

Hilsen Søren

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2008 kl. 20.26

Hejsa Søren.

Kan du ud fra din literatur eller erfaring fortælle mig om Einset kan dyrkes på friland, da jeg leder efter en kernefri med de fordele som du beskriver.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2008 kl. 21.48

Einset er en drivhussort, men jeg vil ikke benægte at den sikkert vil kunne trives i et sydvendt hjørne af haven. Mit drivhus i køkkenhaven ligger meget skygget og bliver hurtigt dækket til af tomater/agurker i løbet af sæsonen.

Jeg har forsøgt at lave stiklinger af den og det kan lade sig gøre, men desværre gik de til igen.

Det siges at sorten, som er en rød drue, skulle smage af jordbær, men selv syntes jeg at smagen er frugtagtigt sød. Der findes også flere af de grønne sorter, der er rigtig gode.Jeg har på pometet smagt Phønix, men også Solaris, optima og den som jeg også glæder mig meget til at prøve er Zilga, som skulle smage hen i ret af blåbær. Den kan let stiklingling formeres.

Det billigeste sted at købe nogle af de nævnte sorter er hos Vinmageren.dk. Her kan man få planter hel ned til ca kr. 32,– pr stk

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2008 kl. 23.34

Meget fint Søren.

Vinmageren har lige noget at komme efter til fornuftige priser, men han skriver ikke hvilke der er uden sten. Men jeg forhører mig. Tak skaduha.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2008 kl. 16.54

Hej Mogens

Hvis du gider og stiklingeformere,så er du velkommen til at hente kviste af Einset hos mig. Jeg vil også gerne sende dem (mod dækning af porto).Jeg skær alligevel en del af, som kan bruges til det.

Jeg ved ikke om vinmageren.dk kan skaffe Einset. Ofte skal han tage en masse hjem af den
De sorter han har er som ofte vinsorter, hvor han kan sælge en del af gangen. Men heriblandt er også nogle fine spisesorter i mellem.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. november 2008 kl. 17.08

Hejsa Søren. Vi snakkes ved på den private linie.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. november 2008 kl. 20.44

Jeg kan anbefale sorten glenora til drivhus eller en varm plads i haven. det er en mørk stenfri drue. -vel nok en af de eneste mørke druer til friland der er stenfri.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor August Selander, 4. juni 2009 kl. 20.17

Jeg vil meget meget gerne have en stikling af din vin. Du ander ikke hvor glad jeg ville blive.

Hvordan gør vi?

Nyt svar til emnet »Vindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vindruer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider