Skrevet af: Christopher Mortensen, 30. marts 2008 kl. 15.41
Hej med dig jeg har tænkt mig at så et Avocadotræ hvor meget vand skal det have?
Skrevet af: Frank Klarlund, 30. maj 2008 kl. 20.07
Sæt en sten ned i en potte så ca. 1/3 af spidsen stikker op. Hold den fugtig og efter et par måneder begynder den at spire.
Skrevet af: Martin P, 30. maj 2008 kl. 20.42
Ha ha ha, det er bare løgn! Grunden til mine to avocado-kerner ikke har spiret kunne måske være, at jeg har vendt dem forkert...
(HA HA HA...)
Skrevet af: MayBritt Pedersen, 7. maj 2009 kl. 16.43
Hejsa.
Jeg har en avokado plante jeg drev frem for 3 år siden. Den er blevet ca. 85 cm høj. Den vokser fint, men bladene har det med at visne og falde af. Den står i et sydvendt vindue og får meget vand, tilsat flydende gødning her i sommerperioden. jeg har prøvet at flytte den. Men lige meget hjælper det. Bladene visner stadig.
Har du et godt råd mod visne ''sygen''?...
Skrevet af: Martin Hansen, 8. maj 2009 kl. 0.44
Jeg har selv et lille avocadotræ som jeg har sået, og jeg har læst i en af mine bøger om stueplanter at hvis træet får visne bladspidser kan det skyldes udtørring eller mangel på gødning.
Derudover synes jeg også mit træ mister blade om vinteren, som jeg har læst mig til skulle skyldes for lidt lys i vinterperioden.
Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 18.01
Betyder det at jeg slet ikke behøver at sætte kernen i vand og så med bunden i vand som et blomsterløg først, som mange foreslår? Bare i jorden med dem, medium vanding og en vækstpære over dem i vinterperioden?
Skrevet af: Steffen Jensen, 18. juni 2009 kl. 20.47
Jeg har lavet masser af avocado planter... Ned i en potte med muld så spidsen er nedaf og kun 5mm af kernen kan ses over jorden. hold jorden fugtig uden den er våd.
Efter ca 2–3 måneder flækker kernen og en spire søger ned i potten. efter lidt tid kommer planten op samme sted.
De er rigtig nemme at få til at spire hvis man har toldmodighed.
Dog skal du ikke forvente at have planten i mange år. Den vil dø med tiden pga en manglene svamp ved rødderne som hjælper den med at optage næring.
Den findes kun i naturen hvor den gror, og ikke i den danske muld.
Held og lykke.
Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 21.12
Syret... Tak for hjælpen!
De ryger i affaldet i stedet. :o)
Skrevet af: Nomi, 8. juli 2009 kl. 12.02
Jeg bor i Spanien og har plantet 2 avokadotræer for ca. 4 år siden. Det ene er ikke rigtig bleet til noget, men det andet træ er blevet ca. 3m højt og fik i år en masse små avokadofrugter, men desværre mange allerede faldet af igen -og de er ikke blevet større end 4–5 cm, -det er rigtig ærgeligt når nu det har fået så mange frugter. Bladene bliver let brune og falder af, men der er også mange friske grønne blade. Jeg vander det godt ca. hver 3 dag, og det står i fuld sol.
Hvad gør jeg galt?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. juli 2009 kl. 13.54
Træet over jorden er glad for den megen sol, men rødderne under jorden er meget følsomme over for udtørring, så måske en yderpotte var en ide til at tage lidt af varmen på rødderne? Men det er jo ikke sikkert at det er det, der er problemet. Det er nu ellers hyggeligt at gro sine egne træer.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Nomi, 8. juli 2009 kl. 14.40
Tak til Eivin for svaret, men mine træer er plantet i jorden – jeg har en masse små hvide sten på jorden, måske får rødderne ikke luft nok?
Skrevet af: Steffen Jensen, 8. juli 2009 kl. 18.53
Det kunne også være et nærrings problem. Men generalt er det svært at dyrke avocado andre steder end der hvor de gror naturligt.
Læste engang et sted, at de skal bruge en bestemt bakterie eller svamp for at kunne optage næring ordenligt.
Denne findes stortset kun der hvor de naturligt voksede.
Skrevet af: Nomi, 13. juli 2009 kl. 10.55
Også tak til Steffen Jensen. Men jeg bor her i Spanien hvor avokadotræerne gror, men jeg har bare ikke rigtig held med mine to træer, Jeg vil prøve at spørge på en planteskole om de skal have nogle bestemte bakterier eller svampe som du skriver. – Tak for dit svar.
Skrevet af: Eli Nielsen, 13. august 2013 kl. 17.40
Hejsa
Jeg har gennem flere sæsoner plantet avokado-nødder i potter og bare holdt dem fugtige i stuetemp. Efter ca. 3-4 uger spirer den og afhængig af lys sætter den hurtigt de første blade. Herefter vokser den støt med rigeligt vand og lidt gødning i ny og næ. Efter 2 år begynder den at sætte sideskud med flere blade og den seneste blev så høj, at fruen i huset gav ultimatum'et. Hende eller Planten... hun bor her stadig :-)
Jeg har et foto fra tiden før den blev plantet ud i haven, hvor den led en kummerlig død sidste vinter :-(
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Avocadotræ