Forum

Fosfor

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. februar 2008 kl. 19.45

Et sted læses at fosfor er en mangelvare, andet sted at det er i overflod.

Min urtehavejord er neutral. Vi skal tage et spadestikfuld jord hist og pist, blande det og sende det til analyse og gøde derefter.

Nogle planter udskiller det ene, andre planter noget andet. Kan jeg gro dem op af hinanden så de understøtter hinanden, og hvor får jeg evt. vejl. til dét.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. februar 2008 kl. 20.51

Hej Hans Åge.

Det er en rigtig god ide, at få taget en jordprøve af din jord, der viser hvad jorden indeholder af næringsstoffer. Du får et Rt. tal, som for alm. muldjord skal ligge på 6,5–7, hvor 7 er neutral. Hvis det er stiv lerjord gerne mellem 7 og 7,5. Du får også et P. tal (fosfor). Hvis det ligger mellem 2 og 7, er det fint. Fosfor bindes meget hårdt i jorden, og udvaskes derfor ikke. Fosfor er samtidig det dyreste næringsstof, så hvis du har tal mellem 2 og 7, er der ingen grund til, at tilføre mere end du får med, hvis du gøder med kvælstof med organisk gødning. Udover de alm. sædskiftefordele, får du ikke nogen fordel af at flytte rundt på afgrøderne, hvis du har de tal som nævnt ovenfor.

Hvis du vil have det uddybet yderligere, gør jeg det gerne.

Mvh. Hans

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. februar 2008 kl. 20.02

Tak Hans

Jeg bruger de der indikationdstrimler, og de viser min lette jord er neutral, hvilket jo ligger lige omkring hvad de fleste planter nogenlunde trives med. Mere patentlig er jeg ikke.

Men tak for oplysningerne – og tilbudet, som jeg er glad for.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. februar 2010 kl. 21.02

Almineligvis, tror jeg nok, vi bare køber NPK gødning, kunstgødning(?) og så gror det hele rigtigt tilfredsstillende. Men det er jo ikke rigtigt i den ånd PØ (og jeg) ønsker. Jeg er bestemt ikke tilfreds med resultaterne. Derhjemme (ego 31 model) havde vi (PØ) have, og masser af grønsager. Jeg husker ikke far brugte kunstgødning. Hvad er der galt med vores højtstuderende havebrug?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. februar 2010 kl. 21.24

Hej Hans Åge.
Nu kender jeg, af gode grunde, ikke hvordan du er vokset op. Jeg ved, at det dengang ikke var ualmindeligt at tømme lokumsspanden i køkkenhaven. Derfra den gamle talemåde: Det er lo.... der sætter kagen på bordet :-). Der er ingen i dag, der kunne finde på sådan noget, og det er også forbudt. Hvis du tyer til NPK gødning. er det et spørgsmål om at dosere rigtigt, hverken for meget eller for lidt.
Mvh. Hans

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 7. februar 2010 kl. 10.09

Er det forbudt at tømme latrinspanden på komposten?
Hvad er det for noget pjat, man skal bare hælde det på komposten, hvor det bliver varmebehandlet, eller grave det ned ved frugtbuskene...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 7. februar 2010 kl. 12.25

Tilbage til fosforemnet, selvom jeg også godt vil vide lidt mere om latrin.
Hvad med spildevandet fra vaskemaskinen? Er der (stadig) fosfor i moderne vaskemidler? Og er der andet, som vil skade?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. februar 2010 kl. 12.42

Det nærmeste man kan komme på det spørgsmål er spildevandsslam fra kommunerne. Det har et højt fosforindhold og må, efter grundig analyse, bruges som gødning på konveksionelt dyrket landbrugsjord Men IKKE på økologiske. Det er en dårlig ide at bruge spanden i køkkenhaven i vore dage. Især ostrogen fra p-piller og andre stoffer med ostrogenlignende virkning er betænkelige.
Mvh. Hans

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. februar 2010 kl. 18.15

Det mærkelige er at det hævdes at alt medicin skal kunne nedbrydes af leveren og dermed være harmløs .
Men som du nævner så er bl.a. p-piller stadig skadelig . For år tilbage var der en amerikansk undersøgelse ,der dokumenterede at bl.a. krokodiller blev tve-kønnet og man havde derfor fokus på det .

Det interessante ville være om det nedbrydes hel i gennem jorden (af jordbakterierne .

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. februar 2010 kl. 22.01

Hej H.P. du for mig til at ihukomme Edel Holm som har skrevet et hæfte om livet i Freltofte, hvor det dengang var alm. vi brugte aviserne på lokummet. Jeg kender godt udtrykket "Kors i røven" i hæftet fik jeg forklringen på udtrykket, det var når vi nåede afsnittet med dødsannoncerne. håp

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. februar 2010 kl. 20.56

Hvis alle de godkendte medikamenter er dér hvor der altid oplyses om uforgænlighed, hvorfor kan vi så bare ufortrødent udøse dem rundt omkring overalt efter forgodtbefindelse? håp

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. februar 2010 kl. 20.56

Hvis alle de godkendte medikamenter er dér hvor der altid oplyses om uforgænlighed, hvorfor kan vi så bare ufortrødent udøse dem rundt omkring overalt efter forgodtbefindelse? håp

Nyt svar til emnet »Fosfor«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fosfor

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider