Forum

Rød El

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Frederiksen, 22. januar 2008 kl. 21.25

Har nogle rød el en ca 2,5–3m i højden. Vil gerne flytte dem til et bedre sted. Er det overhovedet muligt nu når de er skudt nogle meter op og hvordan flytter jeg dem bedst så de ikke lider for meget overlast?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. januar 2008 kl. 22.01

Det bedste ville jo være hvis man kunne forberede træerne lidt på at blive flyttet, dvs rodskære planterne med en spade rundt om træet nu,- også flytte planterne til næste efterår. Skal de flyttes nu, skal du have så meget rod med som muligt (en stor klump). 2–3 meter i højden er ikke så meget for en rødel og hvis stammen ikke er for tyk skal det nok gå. sørg for at vande godt den følgende sommer!

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. januar 2008 kl. 9.41

Hej Christian
Du graver dem bare op – regn med at du skal have rodnettet med omkring 30–40 cm ud fra stammen, så træet overlever med flest mulige rødder. Når de plantes det nye sted skal de måske bindes til et par pæle 30 cm over jorden, indtil roden gror fast i løbet af 1–2 år. Så skal pind og snore fjernes.

Du skal ikke være bange for at træerne tager skade af flytningen, det gør de normalt ikke, når de kun er 3 år gamle.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Pilgaard, 8. februar 2008 kl. 22.37

De er jo næsten ikke til at slå ihjel, hvis bare de har vand nok, min nabo flyttede nogen fra sin sø til et nyt læbælte, de var 3–4 meter høje og han havde gravet en "plade" af jord på 60 cm i diameteren og 15 cm i dybden. det går sku aldrig sagde jeg til ham, men idag efter 6 år er de alle i live, de står ikke det sted han plantede dem, for det første år, hoppede de en halv meter hen over jorden hver gang det blæste, og han måtte ligge en betong flise over "pladen" for ikke at de skulle vælte. iøvrigt kan det ikke betale sig at plante store træer, for samtidigt med naboen's forsøg flyttede jeg nogen på ca. 60 cm og de er lige høje i dag. jeg har hørt at man kan sætte elletræer på samme måde som pile træer er det rigtigt? jeg har brugt dem som hegnspæle og der er de i live de første 2 år, men så visner de og dør
claus

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. februar 2008 kl. 9.05

Hej Claus
Nej,du kan ikke lave elletræer som stiklinger som pil og poppel. De frøformeres.

Det kan ikke betale sig at flytte store el, da de som unge gror meget stærkt og hurtigt vil indhente de ''gamle''.

Anne Marie

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Klitgaard, 14. august 2008 kl. 17.59

Et spørgsmål ang. rødel?

Er rød el meget følsom over for blæst, for jeg har plantet 35 stk, forskellige steder på min grund, og nogle steder vokser de helt vildt godt og andre steder, sker der næsten ingen ting + at der er nogle stykker der er gået ud?

Nogen der kender et svar på dette spørgsmål
John

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 21.30

Hej John

Årsagen til at dine rødel er gået ud kan være mange. Nogle gange kan det være at der er blevet kørt for tæt på med græslåmaskinen, andre gange kan en mosegris have været en tur forbi. Eller måske har de ikke fået vand nok. Har de stået med græs rundt omkring sig er de hel sikkert gået ud p.g.a vandmangel. Er jorden for kompakt (lerede) kan man risikere at rødderne ikke har fået ilt og er derfor blevet kvalt. for meget gødning (salte) kan også tage livet af dem

De vigtigeste ved alle planter er at der er rigelig med rod under så rødderne kan forsyne bladene med vand. Hvis dine rødel oprindelig har været nogle selvsået planter er der småt med rødder på planterne og de kan have svært ved at komme igang igen. Hvis planten har været "skolet" (passet og plejet) har man skåret rødderne på dem og dermed fået planterne til at lave en del nye siderødder. Men hvis planterne har ligget under sort plastik (hvor der let kan blive meget varm eller har ligget udækket og har fået sol kan de små rødder også blive skadet eller dø. Dette hæmmer også planten eller kan tage livet af det.

så det er ikke så lidt, der kan skade dine planter. Det er ikke så nemt at give et 100% svar men det er de mest almindelig årsager til at planterne ikke vil gro. Men de planter som der er liv skal holdes fri for ukrudt/græs skal holdes med vand (de første år) en god gødning, der tilføres lidt men tit. Står de med få og små blade kan en nedskæring også gøre gavn. Så vilæ de satse noget mere på rodnettet og herefter bygge en ny top med tiden.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Bundgård, 21. april 2009 kl. 19.53

Vore rødel er fulde af blåsorte insekter lidt større end mariehøns. Bladene er fuldstændigt hullede. Hvad hedder de, og hvad gør vi?

Nyt svar til emnet »Rød El«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rød El

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider