Skrevet af: Dorthe, 16. august 2007 kl. 18.09
Jeg har en violfrøstjerne i haven. Jeg har tænkt på at frøså den, så jeg for flere.
Er der nogen der ved hvordan jeg gør det, og hvornår?
Skal jeg frøså dem indendørs. eller udendørs?
På forhånd tak
Skrevet af: Carina Juul, 16. august 2007 kl. 18.39
Jeg fik engang en violfrøstjerne forærende, nu har jeg rigtig rigtig mange, de har sået sig selv, så det må være årstiden at så nu. Du skal nok bare så ude og så lade dem stå vinteren over, så skulle der gerne være fine små planter til foråret.
mvh Carina
Skrevet af: Herdis Nielsen, 3. marts 2008 kl. 17.58
Jeg har får år tilbage haft et par violfrøstjerner, men er flyttet, og planterne tabt. Jeg fik at vide, at frøene helst skulle have frost, før de kunne spire. Jeg er meget interesseret i at få fat i dem igen.
Herdis
Skrevet af: Brynhild Bøtker Eriksen, 26. maj 2009 kl. 11.03
Jeg tror, det er rigtigt, at violfrøstjernens frø skal have frost for at kunne spire. mine 2 violfrøstjerner har desværre ikke fået nye små planter.
Jeg har også samlet frø af planterne og prøvet at så dem lige før en frostperiode. Også uden resultat.
Nu har jeg fået den skøre tanke, at jeg kunne prøve at lægge dem i fryseren i kort tid, for derefter at så dem ude.
Er der nogen, der har en mening om det eksperiment?
Skrevet af: Carina Juul, 26. maj 2009 kl. 17.21
Hej Herdis
Mine "stjerner" vokser og formerer sig som søren. Men måske skal det med, at det er surbund, ikke at jeg har forstand på deres krav, men sådan er det her. Hvis du gerne vil have nogle småplanter, så kan jeg sende dig nogle.
Med venlig hilsen
Carina Juul
Skrevet af: Brynhild Bøtker Eriksen, 26. maj 2009 kl. 21.41
Tak for tilbudet. Jeg vil overveje det.
Men har du nogen idé om, om det kan lade sig gøre, at formere dem efter en tur i fryseren. Ellers vil jeg bare gemme frøene til f.eks. november, og så så dem i surbund til den tid. Hvis dine er dukket op som småplanter nu, tror jeg ikke mine kommer i år.
Det handler også lidt om, at mine violfrøstjerner står blandt andre stauder, så måske er de nye planter ikke vildt nemme at få øje på.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. maj 2009 kl. 22.04
Violfrøstjerne skal have kulde for at spire. De kan sås varmt ca. 20 grader og efter 3–4 uger køles de ned til mellem -4 og +4 grader i en periode på 6–8 uger hvorefter de spirer. Husk at så i rhododendronjord, da de gror bedst i surbund. Hvis de sås indendøre i starten af februar og derefter stilles ud i det fri ca. 1. marts plejer de at spire fint. Hvis ikke det lykkes, så prøv at lade frøbakken stå på et skygget sted indtil næste forår, for aå kan de godt spire. Et godt råd: Læg et stykke kyllingetråd over såkassen, så solsorten ikke kan blande sig i dit arbejde.
Skrevet af: Brynhild Bøtker Eriksen, 26. maj 2009 kl. 22.12
Hej Villy.
Tak for dit råd. Jeg vil eksperimentere mig frem. Det skal nok lykkes på et tidspunkt.
Mvh. Brynhild
Skrevet af: Solvejg Sørensen, 10. august 2009 kl. 17.45
Violfrøstjerne
Er der nogen som har frø i overskud vil jeg gerne have lidt.
Jeg sender gerne frankert svarkuvert.
Solvejg
Skrevet af: Carina Juul, 11. august 2009 kl. 6.56
Hej Solvejg
De er knap modne endnu, men jeg vil da gerne sende en portion til dig. Du kan sende mig en mail.
MVH Carina Juul
Skrevet af: Bodil Munch, 12. august 2009 kl. 21.31
Hej Carina.
Jeg er også interseret i at få nogle Violfrøstjerne.
MVH
Bodil Munch
Skrevet af: Carina Juul, 14. august 2009 kl. 21.09
Jeg har rigeligt, bare send mig en mail, MEN de er altså ikke modne nok endnu
Skrevet af: Bodil Munch, 16. august 2009 kl. 21.48
Hej Carina.
Jeg håber at min mail adresse er med nu.
Jeg venter gerne til frøen er klar og er modne.
Bodil Munch
Skrevet af: Marja, 2. september 2009 kl. 17.03
Hvis du stadog har nogen, så har jeg plads t en mange i Valby. Ville være meget lykkeligt for at have mulighed at så nogen :)
marja
Skrevet af: Carina Juul, 3. september 2009 kl. 8.38
Hej Marja
Klik på min mailadr. og send en mail, så får du de absolut sidste, jeg har lovet mange væk
Carina
Skrevet af: An-Merete Pedersen, 8. oktober 2009 kl. 15.42
Hej jeg vil gerne have nogenviolfrøstjerne hilsen merete
Skrevet af: Suzette Larsen, 6. januar 2010 kl. 20.06
Hej,
Jeg er også på udkig efter violfrøstjerner, der er spirede. Er der nogen, der kan love mig nogle stykker?
Sender selvfølgelig frankeret svarkurvert
Mange hilsner
Suzette
Skrevet af: Lotte Hansen, 7. januar 2010 kl. 20.15
Hej Suzette
Jeg har planter i potter, men de er selvfølgelig gemt under sneen nu, som du kan få af når det bliver forår.
Venlig hilsen Lotte
Skrevet af: Suzette Larsen, 8. januar 2010 kl. 10.21
Hej Lotte,
Tusind tak. Kunne vi aftale, at du skriver til min email, når du er klar til at sende - og så ringer jeg til dig for at aftale nærmere?
Jeg ved ikke om du kan se min email, så her er den:
suzette@bogudvikling.dk
Ved du om det er Thalictrum Delavayi, som vist nok er den mest alm. Det er sådan lyserød og ca 120 høj. Er det enkelte blomster eller dobbelte?
Skriv gerne på min email.
Mange hilsner
Suzette
Skrevet af: Birthe Frederiksen Frederiksen, 14. marts 2020 kl. 22.32
Jeg har flere violfrøstjerne, men de blomster ikke.
Hvad kan grunden være ?
Hilsen Birthe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sånong af violfrøstjerne