Forum

Jordforbedring med skærver / grus / sand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael, 30. maj 2007 kl. 16.12

Jeg er i den situation at jeg ikke kan finde det anbefalede filtergrus (feks 2–8 mm) til at blande i min meget lerede jord til strukturforbedring.

vores lokale grusgrav kan levere noget der hedder 2–5 mm granitskærver, og visse andre produkter som ike hedder filtergrus eller "bakkegrus".

jeg vil så gerne gøre det godt, og desuden koster grus penge – ikke mindst at transportere, så hvad gør jeg?

nogle siger at lerjord bedst forbedres med muldjord, men jeg synes det lyder fornuftigt at putte småsten/grus i for at løsne det op.

nu er jeg frisk på at indkøbe grus men hvilken slags er en god investering på en temmelig leret fed sydbornholmsk jord?

vi har allerede benyttet kompost i det omfang som jorden kan bære det (noget kraftigt stads fra genbrugsstationen) og jeg har fået at vide at sand ofte løber ned igennem sprækkerne i jorden.

er der en person som har en viden om dette her, så er der en taknemmelig en her :-)

med venlig hilsen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 31. maj 2007 kl. 7.27

Hej.

Min jord var også en del leret til at begynde med. Hver efterårkultiverer jeg jorden fra plantesække ned i bedene. Der er stadig næring i sækkene selvom der har været dyrket f.eks. agurk og tomater i. Dernæst lader jeg så meget plantemateriale som muligt ligge på jorden, vinteren over.

I forårs og sommermånederne kultiverer frisk jord fra plantesække ned i jorden og gøder senere med organisk gødning. Efter jeg er begyndt på det kan jeg både mærke og se jordstrukturens absolutte forbedring, ikke mindst på udbytte/ udseende af grønsager.

Der er et par links der giver flere og nyttige råd om emnet, også udover brugen af sand. Undermenuerne i hvert link giver også mere info.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/374.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/782.html

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 31. maj 2007 kl. 11.41

Tak for de gode tips med plantesækkene. det er smart at bruge de "brugte" fra drivhuset, fordi uanset næringsværdi må de jo være strukturforbedrende.

jeg er stadig i tvivl om præcis hvilken grus jeg skal lægge ud i bedet, når der ikke er noget der hedder "filtergrus" ihvertfald som jeg kan finde her.

ved nogen om jeg kan benytte granitskærver 2–5 i stedet?

på forhånd tak. mvh michael

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. maj 2007 kl. 12.49

Hej Micael.

Du skal tænke på, at skærver er sten, der er knust ned til en bestemt størrelse. Derved får det enkelte korn skarpe kanter, som kan give forskellige ulemper. Grus har mere afrundede kanter.

Jeg vil anbefale ganske almindeligt støbegrus. Det kan du få mange steder. Det er vasket rent for ler, har en uens kornstørrelse, og så er det nok billigere end både filtergrus og skærver
Mvh. Hans

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 31. maj 2007 kl. 17.16

Mange har eksperimenteret med at gøre lerjord mere bekvem at arbejde med. Blandt dem er den nu pensionerede medarbejder hos Haveselskabet Helge Pedersen.

Han skriver i en af sine bøger:
"Hvis jorden består af fed ler, vil en kraftig tilsætning af groft grus virke fremragende, men man skal være opmærksom på, at der skal anvendes store mængder. Der skal tilføres meget. Den iblandede mængde skal være 40 procent.

Det betyder, at man lægger for eksempel et 10 centimeter tykt lag groft grus på jorden og blander denne mængde med højst 18 centimeter af den oprindelige lerjord.

Blandes der mindre end 35–40 procent groft grus i, giver det næppe en mærkbar forbedring.

Blandingen kan foretages med en havefræser eller en kultivator".

–
Hvis jeg havde lerjord i min have, ville jeg gøre et forsøg med en blanding som beskrevet begrænset til et højbed på 1,25 gange 2,00 meter.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

PS! Med udtrykket groft grus menes groft sand fra en grusgrav.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 31. maj 2007 kl. 21.25

Mange bøger angående ovenstående emne betegner groft grus for bakkegrus. Det vi fynboer kalder grus, kalder jyder sand. Fynboer betegner noget i retning af strandsand, for sand. håp

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 1. juni 2007 kl. 7.02

Ja, og jeg kan tilføje, at jeg (jyde) forbinder udtrykket grus med det lag småsten, som blandt andet findes på talrige danske kirkegårde.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne E. Høgholm, 1. april 2009 kl. 8.26

Har ikke særlig stor have, men til gengæld det mest besværlige jord...Kun et spadestik og jeg er i rødler (nogle steder endda blåler)... Da haven blev udvidet, jeg bor i lejet rækkehus, valgte jeg at købe groft strandsand og kultivere ned så godt som mine kræfter slog til. Overskydende sand blev lagt lang kanten af haven, hvilket betød jeg var fri for den forhadte snegl... 2 "fluer" med et smæk... Smart!

Havde i flere år blevet anbefalet store mængder spaugnum i jorden, men det blev til ærgelse og om muligt endnu mere umuligt jord så det kan ikke anbefales.

Glad forårshilsen
/Hanne

Nyt svar til emnet »Jordforbedring med skærver / grus / sand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordforbedring med skærver / grus / sand

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider