Forum

Våd jord i plantesæk – sur jord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 28. april 2007 kl. 11.23

Jeg har købt nogle plantesække, der alle havde suget en del vand.

Noget af jorden/spaghnumen blander jeg med kompost og groft sand og bruger det i krukker. Det har vist sig som et ganske fint vækstmedium de seneste år.

Men er spaghnumen i sækkene evt. blevet meget sur igen? De er jo normalt tilsat både kalk og gødning, men det lugter ganske enkelt meget surt...

Hvis det er plantesække fra sidste år, kan den våde jord så have taget skade af at have ligget lukket inde i en plantesæk så længe?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. april 2007 kl. 12.53

Hvis dine sække har ligget hele vinteren og trukket vand uden at det kunne komme ud igen, ja så lugter det rådent. Jeg ville ikke bruge det i mine krukker, du slipper ikke af med lugten. Hvis du har sække liggende et sted hvor de kan trække vand, så lav nogle huller i bunden af sækken, så kan vandet trænge ud igen. Men ellers gør jeg som dig, jeg blander jord fra plantesække med alm. plantejord og fylder i krukkerne, det fungerer fint, men krukkerne skal selvfølgelig også have gødning.

Helle – http.///www.helleshave.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Skjoldsøge, 26. februar 2009 kl. 14.48

Jeg har en ældre ligusterhæk som er ved at få visne stammer.

Nogen siger at jorden er blevet sur, og der har da også stået meget vand på grund af manglende dræning. Nu har vi fået drænet, og spørgsmålet er derfor. Kan jeg redde hækken?

En ny hæk er dyr, og det er et kæmpe arbejde, og som pensionist har man hverken for mange penge eller kræfter.

med venlig hilsen.

Georg Skjoldsøge.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2009 kl. 10.47

Hej George.

Du kan rolig fjerne de visne grene i hækken og så se om ikke der kommer liv i den igen. Hvis alle rødderne er rådnet dør hækken. Det er de færreste planter, som kan tåle at stå i en ildtfattigt jord.

Se tiden og og eller kryds fingre for at hækken ikke kommer sig med tiden. Ellers er der inten andet at gøre end at plante en ny...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. februar 2009 kl. 3.05

Man skal altså også passe gevaldigt på med for våd jord!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Våd jord i plantesæk – sur jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Våd jord i plantesæk – sur jord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider