Forum

Brumbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 30. marts 2007 kl. 15.56

Hej... jeg har lige købet en brumbår busk. Kan jeg plante den i en krukke? og hvad for noget jord og gødning skal den have?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2007 kl. 21.27

En brombær skal absolut stå på friland, og have masser af plads da den breder sig meget,både i højden og især i bredden.

Mvh.Svend Høst

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 7. april 2007 kl. 13.02

Den kan vist gro i al slags jord. Når først den kommer i gang, skal den nok brede sig.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. april 2007 kl. 21.29

Du kan sagtens have dine brombær i store krukker/kummer man kan evt. binde dem op, så de ikke kommer til at vælte ud over det hele. Købe eller lave et stativ beregnet til feks. klematis som du kan binde/sno grenene om
(jeg har selv gjort det så jeg ved det kan lade sig gøre) men som med de fleste andre ting tåler de ikke at tørre ud så de skal vandes mere hyppigt end på friland. :o) (en stor overskåret whisky tønde er meget smuk med opbundet brombær og pyntebark som bunddække)

MVH Sus

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Grunwaldt, 29. august 2007 kl. 16.29

Hej.

Jeg vil meget gerne vide hvordan man tager nye skud fra dem gamle plante og planter dem.

Håber det er noget du kan hjælpe mig med.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Helle Grunwaldt.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. august 2007 kl. 21.26

Prøv at bruge nedkrogning, det er det planten selv gør når den breder sig.

Mvh. Svend Høst

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 29. august 2007 kl. 23.05

Jeg har brombær.Når grenene rører jorden, så dannes der en ny plante. Det kan man selv sørge for de gør.

Der hvor den gamle plante stod, som jeg gravede op, kan jeg hvert år hente nye planter, som er skudt op fra de rødder der er blevet tilbage. Der er mindst 10 hvert år.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 29. september 2008 kl. 11.24

I Don't Know

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 6. oktober 2008 kl. 10.50

Plant hellere en slikbusk. xD

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J H, 10. april 2009 kl. 9.46

Er det overhovede muligt at komme af med buskerne igen? Har garvet og gravet... Men hvert år står de lige så fine som intet var hent...

Kan godt lide brumbær, men 40m2 er lige lidt i overkandten, og de breder sig, hvis de får lov.

Så jeg ville høre om der er en "nem" og effektiv måde at komme dem til livs på.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. april 2009 kl. 20.01

Hej J H

Nogen nem måde kender jeg ikke – men en effektiv måde overfor alle uønskede vækster er at forhindre dem i at danne blade og på den måde samle energi til nye skud, flere rødder og genvækst året efter.

Det kræver lidt indsats – men motion skulle være godt :-)

Så fjern alle brombærgrene med høgenæb / spade / lyngle – Hvis du har et kvashegn kan de lægges der – ellers skal de nok bundtes (for eksempel med 2-slået sisalgarn, som kan formulde) inden de køres til den kommunale grenplads.

Hvis opgaven forekommer uoverskuelig, kan det måske lade sig gøre at invitere familie / venner på frokost & brombærfjerning?

Jævn bagefter eventuelle muldvarpeskud eller andre ujævnheder og brug så din plæneklipper / græstrimmer flittigt (Flittigt = med max 14 dages mellemrum hele vækstsæsonen) på hele arealet. Det tager muligvis to vækstsæsoner at opnå, at brombærbusken "giver op"

Med venlig hilsen fra
Lone

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. april 2009 kl. 20.23

Fyld en forstøverflaske med eddikesyre og forstøv bladene med det I STILLE VEJR så alt ønsket ikke forgår. Prøv det lidt frem. håp

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. april 2009 kl. 20.16

Hvorfor skal vi altid ud og købe rasende dyre planter, når vi kan muntre os med at nedkroge dem vi elsker og mangler? håp

Nyt svar til emnet »Brumbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Brumbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider