Forum

Bougainvillea

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Hansen, 9. marts 2007 kl. 11.08

Fik sidste forår en bougainvillea, ca 20 cm. høj. Blomstrede smukt hele sommeren, og voksede til ca 90 cm. Blev sat køligt og lyst til vinteropbevaring,blev ikke beskåret, og har bevaret bladmassen. Bladene ser nu noget "slatne" ud. Planten skal nu frem igen, hvad skal der ske. Hvilken type jord til omplantning, evt. beskæring, gødning (hvilken, og hvor meget) Placering, lys og varme. Håber på at få endnu en vellykket sæson, med denne smukke plante.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. marts 2007 kl. 13.53

Det kunne tyde på at den "fryser" når bladende hænger men,

Den bedste omplantning er en tredje del havejord, en tredje del groft grus samt en tredje del spagnum.

Fra og med marts skal den stå varmt (20 grader) og lyst, gerne på den allerlyseste plads, du kan finde (sydvindue), og gerne i direkte sollys. Så øger du også chancen betydeligt for, at planten blomstrer.

Før planten sættes varmt i marts, skal den skæres ovenover de blomsterknopper den har sat af til i vinter.

Du kan sagtens bruge og skifte mellem forskellige flydende gødninger, det vil den kun have godt af, når bare du følger brugsanvisningerne.

Der er også en genvej: Bland langtidsvirkende gødning i jorden, når du planter krukkerne til. Stille og roligt frigiver de næringsstoffer, i takt med at planten får brug for dem. De langtidsvirkende gødningstyper, organiske som uorganiske, rækker til nogle måneder. Præcist hvor længe varierer, men det fremgår af emballagen.

Den kan ikke lide at soppe i vand men regelmæssig vanding og gødning trives den med. Når den blomstre kan den godt lide at få en lille tår vand hver dag.

Venlig hilsen Jeanet

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. marts 2007 kl. 14.22

Jeg tro ikke bladene fryser. Min plantes blade ser også sådan ud, og det plejer den et gøre på denne tid. Jeg har haft min i 4 år, og hvert efterår sætter jeg den ind i vores kolde soveværlse, og jeg giver den meget meget lidt vand. Her sidst i marts eller først i april, stiller jeg den ind i stuen foran vinduet og begynder at vande og gøde, og inden den kommer ud, planter jeg den om i ganske almindelig pottemuld og skære den ned til frikse skud.

Helle – www.helleshave.dk

Nyt svar til emnet »Bougainvillea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bougainvillea

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider