Skrevet af: L. Fabricius, 14. januar 2007 kl. 11.05
Vi vil gerne plante en blodbøg i vores have. Har kig på sorten: Fagus Sylvatica, Swat Magret. Hvor meget vokser sådan et træ ca. om året?
Skrevet af: Lilium, 14. januar 2007 kl. 17.42
For meget hvis i ikke har en landbohave.
Jeres afkom vil ikke takke jer.!
Intet kan vokse under en bøg og ej heller under en blodbøg. De vokser 5075 cm om året i deres ungdom (1020 år) og er herefter svære at fælde da stammen er blevet for stor.
Plant i stedet en Cornus Kousa og du vil være mig taknemmelig resten af dit liv for det råd!
Skrevet af: Boi Jensen, 15. januar 2007 kl. 9.19
Hej L. Fabricius
Fat mod, for heldigvis findes der også blodbøg i mindre format. Jeg er fuldstændig enig med "lilium" i at du kun må plante en "Fagus Swat Magret" hvis du har den helt rigtige plads dertil. D.v.s. aldrig indenfor 2040 meters afstand, hvis det ikke er nord for din bygning og tilsvarende skal der også tages hensyn til eventuelle naboer med samme afstand. Problemet er at bøgetræet bliver kæmpe stort og vil skygge ufattelig meget, når det endelig er blevet til et pænt stort træ om måske 1020 år.
Kan du lide søjleformede træer, findes der også en rødbladet bøg "Fagus Dawyck purple", bliver måske en meter bred og 5 meter høj på 20 år og den kan plantes stort set hvor som helst. Desuden findes der flere varianter af mere eller mindre dværgformer af bøg, der højst bliver 5 meter høje. De er typisk mere eller mindre hængende. F. eks. "Fagus purpurea pendula nana", "Fagus tortuosa purpurea" den sidste nævnes også på danske som "rød troldbøg". Nogle af disse "mærkværdige" bøgetræer kan ses på flere hjemmesider, eks.: www.esveld.nl/catalen/heestersf.htm
Som en ekstra oplysning er der omkring 300 forskellige sorter i bøg, langt fra alle kan skaffes, men der er et stort udvalg i mange farver, former, og slutstørrelser, og på den måde er der er et bøgetræ til enhver have, også de små, men det er synd at sætte et bøgetræ med almindelig vækst i selv en stor parcelhushave.
Venlig hilsen Boi Jensen
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Jens Agerholm, 25. september 2009 kl. 17.44
Hvordan laver man en blodbøg? Kan man tage de bog, bøgen smider, og så dem i potter? Og hvor lang tid går der, før de vokser op. Skal de i givet fald stå ude i potterne eller f.eks. i em kælder?
Umuliusen
Skrevet af: Jens Agerholm, 25. september 2009 kl. 17.44
Hvordan laver man en blodbøg? Kan man tage de bog, bøgen smider, og så dem i potter? Og hvor lang tid går der, før de vokser op. Skal de i givet fald stå ude i potterne eller f.eks. i em kælder?
Umuliusen
Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. september 2009 kl. 18.14
Jeg har en gammel blodbød i haven. Det er sket nogle gange, at der om foråret er spiret en del kimplanter frem under den. Der har været alle mulige farvevarianter, fra rent grønne til næsten sorte. Jeg har prøvet at "skole" nogle af disse småplanter, og gjort den erfaring, at jo mørkere de er, jo mere sarte og skravlede. Man kan ikke se på frøene om der kommer en grøn eller rød plante. Så så mange som muligt, og se hvad der kommer op.
Mvh. Hans
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. september 2009 kl. 19.28
De røde bøgeplanter,der kommer fra en blodbøg kaldes rødbøg og har forskellig intensitet af rødt i sig.
Vil man have en blodbøg, skal den være podet af en blodbøg.
Den er sortrød fra udspring til høst. Det er rødbøgen ikke altid.
Den kan starte med at være grønlig inden den bliver mørkerød.
De kan såes nu i en rille i køkkenhaven,dækket med to cm jord.
Dækkes med net mod duer og skader.
Anne Marie
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. september 2009 kl. 19.55
BOLERO æbletræ, købt hos Assens planteskole, som jævnligt fremhæves som god. Det er nu 2,50 m. højt. Ved køb bestod det af meget korte grene, netop for at det ikke fylder meget, hvilket det heller ikke gør, men sidegrenene bliver ret lange. Er det alm. at den smalle facon fastholdes ved at de holdes kunstigt smalle, netop ved at afkorte dem? Jeg finder ikke noget om det nogle steder.
Frugter er der ret få af, og de kan bestemt først smage af noget når de ér modne. Kan jeg bare klippe træet helt tæt, sådan da, og få frugt alligevel?
Ser man på frugtavlernes æbleplantager nu til dags står de med ca. 2 m. afstand, og kortklippet, men alligevel frugtfyldte i højder enhver kan nå uden stige, hvor spændende, kan jeg også bare gøre det med mine ret nye frugttræer mon. Jeg gør det nok. håp
Skrevet af: Jens Agerholm, 25. september 2009 kl. 20.00
Kan man ikke så bogen fra rødbøgen i en urtepotte og lade den overvintre dér?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. september 2009 kl. 21.05
De kan fint såes i potter,men put flere i hver,da ikke alle kommer. Husk net mod mus også.
Anne Marie
Skrevet af: Jens Agerholm, 26. september 2009 kl. 21.31
Tak til Anne Marie.
Hvordan lader man så de såede overvintre i potter? Kan de tåle at stå ude eller skal man beskytte dem?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. september 2009 kl. 9.57
De kan fint stå ude hele tiden,helst i let skygge, som i skoven, men beskyttet mod mus (fintmasket net).
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blodbøg