Skrevet af: Per Bertelsen, 7. januar 2007 kl. 22.20
Kan man dyrke ligustahæk i drivhuse.Skal der være varme på.Skal der være lys ved dem hele tiden og hvor varmt skal der være hvis det er nødvendig.Hvor lang tid tager det for at få dem 60 til 80 cm høje.
Hvad tid på året skal man lave stiklinge hvis man kan det.Hvad med sygdom og hvad kan man gøre ved det hvis der feks. går svamp idem
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2007 kl. 8.16
Hej Per
Du kan fint lave stiklinger nu af træagtige grene (blyantslængde og tykkelse) og stikke dem tæt undendørs i renset jord,evt.køkkenhaven. De skal ikke have varme eller lys. De kan dækkes med grangrene (eller hvid plastik, hvis det er tør jord),som fjernes,når stiklingen begynder at skyde.Der går ikke svamp i sunde stiklinger. De kan blive 60cm på en sommer, men de skal knibes,for at danne sideskud og blive tætte og stærke.Så to år for at nå højden.
Anne Marie
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. januar 2007 kl. 20.22
Kære Anne Marie
– jeg formoder du er proffesionel i forhold til dette forum og nok også med et godt bagland; Lønborg Planteskole.
Det borger nok for en expertise jeg kan nyde.
Det kniber for mig at bedømme hvad du mener med "at de (hækken?) skal knibes for at blive tæt".
Ja prøv lige at læse din tekst igen og giv en forklaring mere, så selv en amatør som mig kan få det fulde udbytte af det spændende du foreskriver. håp
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. januar 2007 kl. 21.24
Hej Hans Åge
Når de nye skud,stiklingerne sætter i løbet af sommeren, er ca.30cm klipper du toppen af, så tvinges de til at sætte flere grene, altså en tættere hæk fra bunden.
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Mogens Klingstrup, 27. juni 2011 kl. 16.50
Jegf har et stykke Ligusta hæk som groer somen vild, den har større blade en resten af hækken. hvad og hvorfor ?
Har taget til stiklinger af denne "storbladet" i håb om atfånye plantersom er meget gro villig.
Hilsen Mogens K
Skrevet af: Mogens Klingstrup, 28. juni 2011 kl. 11.09
Jeg har skiftet tastatur undskyld roderiet sidst.
Jeg har et stykke Ligustahæk som groer "som en vild" meget mere end resten af hækken, den har meget storre blade, hvad og hvorfor.
Jeg har taget stiklinger, som jeg håber at få nye planter af.
De har stået i vand et døgn, og bliver så sat i "god" jord som bliver vander hver dag, er det OK. ?
Hilsen MogensK
Skrevet af: Brian Jensen, 28. juni 2011 kl. 15.44
Hans Åge Pedersen
man siger gerne at hvis man planter en hæk på 50-80 ca klipper man 33% af planterne første gang
og derefter klipper man stadig godt af så man får en tæt hæk fra start
der er så nogle der mener man skal lade hækken komme op i den højde man ønsker og så klippe toppen men så får man en hæk der er grim og nem og se igennem
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ligustahæk.