Forum

Hybenroser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gurli Olesen, 8. oktober 2006 kl. 20.03

Hvordan laver man stiklinger af hybenroser

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. oktober 2006 kl. 15.48

Hej Gurli

Hvad med af tage frøene og så dem? Men eller så skal stiklinger jo bare tages om foråret af de nye skud og sætte i en sandblandet jord. De skyder jo også forneden og nye planter kan graves op.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 10. oktober 2006 kl. 2.26

Da vi flyttede hertil for 2 år siden tog jeg frø fra nærtvoksende hybenrose hegn og såede dem.De spirede hurtigt,og i rigt mål,og efter udtydning og kassering,er de i år oppe i ca.70 cm højde.Jeg har flyttet rundt på dem i 2 omgange siden de blev sået og de står nu på blivende sted.Jeg tog nemlig frø fra en hvid rose,men ca halvdelen viste sig at være røde ved blomstring,så der måtte rokeres lidt.Men borset fra det,har det været meget nemt og u-problematisk og gratis.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 11. oktober 2006 kl. 20.50

Hybenroser er en spændende oplevelse angående opformering. Alm. er hvordan man slipper af med dem.

Især sandjord, hvor de almindeligtvis udbreder sig, nærmest som "læhegn", og hvordan de senere kan begrænses.

Jeg ser frem til at erfare, hvad I finder frem til, fremover. håp

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 11. oktober 2006 kl. 21.18

Du er nu lidt pudsig i din formulering Hans Åge.Humor er en god ting.Jeg ved udemærket hvor bøvlede de kan blive og kan allered nu se det med alle de rodskud de laver.Hos mig er det nu også netop meningen.vi har et langt åbent stykke til plantage kun skilt fra vores gund af et vildthegn og når nor vesten vinden pifter rundt derude og lægger alt og alle ned forekommer det mig at være lidt snedigt at lave et godt og gedigent hybenrosehegn.Og ganske gratis.Det er nemlig kodeordet her,hvor de fleste andre hurtige løsninger kræver pengepungen op af lommen.Men måske fortryder jeg og bander og svovler og ønsker dem hen til de evige hyben rose marker ad åre.Vi får se.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. oktober 2006 kl. 22.54

Hej Sanne.

Du burde lade være med at plante hybenroser. Hybenrosen er sat på listen over absolut uønskede planter i det danske landskab på linie med bjørneklo. Det er nu forbudt at sælge den fra planteskoler, så du bør nok tænke dig om en ekstra gang, og måske finde en anden løsning.

Mvh. Hans

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. oktober 2006 kl. 12.01

Tak for svaret.Men så forstår jeg ikke hvorfor de står alle vegne her hvor vi bor.Det er det nærliggende gods som har plantet dem mange steder som læhegn til deres juletræsplantager.Og jeg ser overhovedet ikke forvildede planter nogen steder.Er det så måske slet ikke hyben roser eller hvad?Nu er jeg for alvor forvirret,men vil da fluks nedlægge dem hvis det er "farlige" planter.

Venlig hilsen Sanne

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. oktober 2006 kl. 12.41

Hej Sanne.

Det, jeg forstår ved hybenroser, er Rosa Rugosa. Det er en indført plante, som blev plantet rigtig mange steder for sine gode sider. Nu, 20–40 år senere,oplever vi, hvor besværlig den kan være at styre. Jeg har selv plantet den i vildtplantninger ud til stranden, og ved af erfaring, hvor grove midler, der skal til nu, både mekanisk og kemisk, for bare at holde den nogenlunde i skak, for ikke at den skal brede sig fulstændig uhæmmet.

Derfor.

Mvh. Hans

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. oktober 2006 kl. 14.17

Har i mellemtiden forsøgt at finde frem til hvad det er for en type roser-for det er nemlig ikke dem man oftest ser ved strandene og kysterne.De er ikke nær så grove i bladene,bladfarven er mørkere og tornene er store og sidder spredt fordelt og nogle har halvtfyldte blomster.Farverne er fra mørkt rosa til hvide.Hybene er runde og meget store.

Nå.Jeg er ikke blevet meget klogere.Men lige ved siden af hvor vi bor er der et stort hegn med disse,ca.2–2½ meter højt. Jeg kan ikke finde nogle selvsåede og det ser ud til at planterne nogen lunde bliver hvor de er sat oprindeligt.(der er en dyreveksel langs med dem og plantage til den anden side).Jeg ved at området på ingen måde bliver passet,bortset fra sprøjtning af tilgangsveje til plantagen.

Jeg venter nu lige lidt med at rykke hele molevitten op og ser om jeg kan blive klogere på hvad det er for nogle.Smukke er de og de dufter skønt og fuglene er helt vild med deres frugter.Så meget så jeg ikke var hurtig nok og nu ikke har hyben i fryseren.

Tak for svaret.Det er altid dejligt at høre om andres erfaringer.

Venlig hilsen Sanne

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Skyum, 24. april 2007 kl. 17.17

Hej alle.

Et lille spørgsmål til denne dejlige blomst, hvilken tid på året blomster den.

Hilsen Per

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 25. april 2007 kl. 7.09

Hej Per.

Hos mig er hovedblomstringen i juni,men den fortsætter med enkelte blomster ind i juli.

Venlig hilsen Sanne.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Hinke, 2. maj 2007 kl. 10.47

Hvis man sår frøene fra hybenroser, skal de så være tørre først eller kan tage dem direkte fra hybene og lægge dem i jorden?

hvor langt skal de ned i jorden

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 2. maj 2007 kl. 16.32

Hej Kaj.

Jeg har sået mine friske og dækket dem med ca.½ cm.jord.

Holdt dem fugtige og dækkede med klar plast og sat dem i skygge til de spirede.ingen problemer og høj spireprocent,så jeg kunne udvælge de bedste.

Venlig hilsen Sanne

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Hinke, 3. maj 2007 kl. 22.39

Hvornår er det bedst at så dem?

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Lyberth, 14. marts 2008 kl. 2.49

OK. Jeg forstår når bjørneklo, der er så aggressiv og voldsom bliver bekæmpet i det danske landskab. Men hybenrosen, der dufter og dog slet ikke er voldsom som bjørnekloen, – det forstår jeg knapt så godt.

Hvis det er det danske landskab det virkeligt drejer sig om, hvad så med også at bekæmpe den aller-grådigste af alle: landmandens marker, der stædigt indtager ALT hvad landmanden kan! Kun styrelser og forbud synes at standse denne grådighed!

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. marts 2008 kl. 20.10

Hej Asta

I klitområder, hvor de oprindelige karakterplanter kan blive fuldstændig udkonkurreret af hybenrosekrat giver det mening at bekæmpe Rosa Rugosa's udbredelse. Der er nemlig næppe nogen vej tilbage, hvis først hybenroserne har fået overtaget – så er der jo ikke længere nogen
tilbageværende karakterplanter, der kan sprede frø / sætte skud.

Så nogen steder haster det rigtig meget med at holde fast ved det oprindelige artsudvalg!

Du har ret i at landbrugets ensidige og intensive dyrkningsformer er en alvorlig trussel mod en stor variation i plantesamfundene. MEN der er vigtige bestræbelser igang for at reetablere vådområder, læhegn, plantninger for vildt, skovrejsning – så det er ikke fair at dømme alle landmænd som grådige...

Venlig hilsen
Lone

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Lyberth, 14. marts 2008 kl. 23.00

Kun styrelser og forbud synes at standse denne grådighed!

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. marts 2008 kl. 0.22

Hej.

Er denne tråd ved at udvikle sig til at lægge en befolkningsgruppe for had, uanset hvordan det enkelte medlem af gruppen opfører sig?

Er der en lille diktator i Asta Lyberth? Gad vide hvad hun ville sige, hvis et forbud eller en styrelse ikke lige passede ind i hendes kram?

Mvh. Hans

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Lyberth, 15. marts 2008 kl. 13.09

Nej.

Undskyld, jeg har været for lemfældig i mit udtryk!

Jeg mener bare, at det er en overset debat, hvorvidt landet skal ligge i marker/landskabet være et patchwork af opdyrket/overgødet jord.

Ingen had til nogen, hverken landmænd, styrelser eller andre befolkningsgrupper. Intet had.

Kærlighed til naturen, der giver os ilt, optimisme, næring og fred!

Venlig hilsen
Asta Lyberth

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bolette Christensen, 4. juni 2008 kl. 11.03

Vi har en masse hybenroser der giver godt læ og blomstrer smukt. Det underlige er at sidste år var blomsterne lyserøde, i år er de hvide? Er det sådan at de hvide blomstrer først? Eller kan begge farver være på de samme planter?

Vh Bolette

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 6. juni 2008 kl. 21.05

Flere forskellige farver blomster på samme busk er det ikke.

Mine egne hybenroser,eller hvad de nu egentlig hedder,blomstrer ikke på samme tid.

Hos mig starter de lyse farver også showet,hvide og lyserøde, og senere går de mørkere farver så igang,i forskellige røde nuancer.

Venlig hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Hybenroser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hybenroser

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider