Skrevet af: Annie, 25. september 2006 kl. 8.44
Hejsa...jeg tænkte på om vanille er en plante og om man evt kan købe den nogle steder? eller dyrke den?
og hvordan gør man med den?
mvh¨
julia
Skrevet af: Green, 25. september 2006 kl. 23.08
Det er en orkide, og den gror i troperne, så der er ikke lige de helt store chancer for at den vil gro her i landet.
Skrevet af: Annie, 26. september 2006 kl. 14.24
De fleste orkideer kan da gro indendørs her i landet? er det så ikke muligt med den?
Skrevet af: Anne Demant, 26. september 2006 kl. 21.32
Jo, men den fylder en del. Den skal bare have det lunt og lyst hele året, og så skal man selv bestøve den, så tænker jeg da det nok kan lykkes.
Hans Christian i Fredensborg har sædvanligvis vanille orkideer.
home7.inet.tele.dk/orchide/index.html
Skrevet af: B, 29. september 2006 kl. 6.07
For at få ægte vanillie skal blomsten danne en kapsel og denne skal fermenteres (gæres) hvilket ikke er nogen nem proces – men vanillie-orkideen er en interessant, nem og smuk orkide
Skrevet af: H. Agerbo, 12. oktober 2006 kl. 14.24
Jeg vil bare sig at hvis man kan være heldig at finde den, så er det absolut en af de nemmeste planter at passe, man skal bare ikke forvente at man får blomst i den, da dette er meget svært... (Planten skal have en hvis alder og så skal det lige siges at blomsten kun er der godt 24 timer...)
Men held og lykke med den flotte plante
Skrevet af: Lise Simonsen, 1. juni 2007 kl. 10.47
Jeg fandt ikke ud af hvor man kunne købe en vaniljeplante, jeg bor mellem frederikshavn og skagen.
Lise Simonsen
Skrevet af: Anne Demant, 1. juni 2007 kl. 11.48
Orkidegartneriet i Fredensborg (link ovenfor) sender til dig hvis du bestiller der.
Skrevet af: Crengi, 2. juli 2007 kl. 19.05
Har lige købt en vaniljeplante i Bauhaus. Mske ikke det bedste sted, men den er rask og ret stor
Skrevet af: Lilium, 2. juli 2007 kl. 19.24
Wow -Vanilje i Baunhaus.
Det tror jeg ikke på.
Alle ved naturligvis at vanilje er en Orkide.
Den trives normalt i tropiske omgivelser og er en slyngplante hvis frugter giver ophavet til Vanilje'-efter forgæring.
Billede?
Skrevet af: Anne Demant, 2. juli 2007 kl. 19.41
Jeg tror glad og gerne på du har fundet en vanilie orkide i Bauhaus. De har faktisk ret tit rigtig mange orkideer, og ind imellem nogen ikke helt almindelige.
Tillykke med den :-)
Skrevet af: Lilium, 2. juli 2007 kl. 19.48
Ja og alle importerede fra samme gartneri i Tyskland
De fleste er ikke korrekt navngivne -hvis overhovedet.
Vækstmediet er surt og ikke modent til en orkide mere end få dage.
Rødderne er ofte ikke eksisterende og vil resultere i at din orkide vil dø i løbet af få uger.
Ja-og sådan er der så meget i denne verden af bedrag.
Skrevet af: Crengi, 2. juli 2007 kl. 20.02
Det er jeg ked at høre. Ved ikke hvordan man sætte billede på siden, men skal nok melde ud hvis den dør...Jeg pleje at være heldig med mine orkideer, uanset at de er fra ebay eler gartnerier. Må jeg tilstå at har haft nogle flittige Dendrobium fra Netto og nogle næsten dovne Miltassia fra et gartneri...så kan ikke rigtig sige at det er en regel.
Skrevet af: Hasse Larsen, 17. oktober 2007 kl. 10.57
Hej med jer.
Jeg har også købt en vanilie orkide i Bauhouse, og den gror fint, vi har haft den i snart et år, den trives fint, men blomstre ikke endnu, en af mine gode venner er orkide fan, og har et stort væksthus kun med orkideér, han fortæller at planten skal være cirka 5 år, før en den begynder at blomstre.
Skrevet af: Helene Arentzen, 17. oktober 2007 kl. 15.45
Hej.
Jeg melder mig egentlig bare på listen her, fordi min kæreste er kæmpe orkidè fan og ønsker sig en vanille orkidè i fødselsdagsgave, men hmm. det lyder jo som om at man skal være lidt af en tryllekunstner for at få sådan en til at blomstre :) Men tak for jeres indlæg.
Skrevet af: Gitte Henriksen, 29. november 2007 kl. 17.37
Hej.
Jeg skal lave at foredrag om orkideer, er der nogen her som kender nogle gode hjemmesider e.l.?
Skrevet af: Anne Demant, 29. november 2007 kl. 19.38
Det lyder spændende. Her er et par sider jeg selv er glad for:
www.dk-orkideer.dk/
www.larsen-twins.dk/
www.orkideer.dk/
www.orkidevinduet.dk/
ellers søg på Google, skriv orkideer i søgefeltet.
Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 17.54
Er der nogen der ved hvordan man fermenterer sådan en "kapsel" hvis man er så heldig at få den?
mvh Julia
Skrevet af: Henning Kildegaard, 23. februar 2008 kl. 10.07
I December mdr. købte jeg 2 sunde exemplar i Plantorama ved Århus eller Vejle til ca 125 og de gror flere cm hver mdr. Men hvilken type det er ved jeg ikke det var en prueser produceret plante det er ligesom på banan planter der står altid bare Musa og det kan producenten jo kun have ret i MEN det er noget slendrian
Hilsen
Henning
Brønshøj
Skrevet af: Steffen Jensen, 7. marts 2008 kl. 9.29
De fås i Plantorama... de har vist fast forsyning af dem. de er også på deres hjemme side.
Min er købt i Viborg for 129,–
Hvordan har i ladet den gro?
Vil ikke have min op af noget, men skal finde på en løsning så den skal gro op af noget i potten, og dermed kunne flyttes hvis det var.
Hvilken retning vender jeres winduer som den er sat i?
Mvh Steffen Hobro
Skrevet af: Johanne Marek, 26. maj 2008 kl. 15.12
Har lige nu en vanilie med blomst(klase med ca.10- 12 knopper)petalerne er gul grønne
læben møk rød størrelse ca. 10 cm.
har haft planten i ca 15 år det er første gang den blomstrer står i havestue på espalier 1/2m.
under taget købt gartneri i tyskland
Skrevet af: Steffen Jensen, 26. maj 2008 kl. 15.19
15år?
Hvor stor er den?
Håber godt nok at min blomstre lidt før.
Men har læst på udenlanske hjemmesider, at det ikke har noget med alder ellers længde at gøre som mange mener i DK. Men selve tykkelsen af stænglen, den skal ca svare til en lillefingers tykkelse.
Skrevet af: Johanne Marek, 29. maj 2008 kl. 16.30
Kan jeg ikke sibe nøjagtig da den jo snor sig på espalier under taget men ca.10 til 12 m.stilkens tykkelse ca 1 1/2 til 2cm
Skrevet af: Steffen Jensen, 16. juli 2008 kl. 17.21
Hvad jord gror jeres vanilje i?
De kommer jo i spargnum fra gartneriet.
Jeg har lige plantet min om ti alm pottemuld, så må vi se om det duer.
Skrevet af: Erik Laugesen, 16. juli 2008 kl. 17.41
Prøv klyner fra planteskolen...det bruger jeg til alle mine orchider.og det har de det godt med...vanilje er jo en jordgroende plante som så klatre op og ikke en af dem som gror på træer som de fleste gør...
erik...esbjerg ø.
Skrevet af: Maria Nielsen, 21. august 2008 kl. 19.10
Hej
Det med at Vanillien ikke gror på træer, tja jeg har lige været i uganda hvor de dyrker og sælger vanilie, og der dyrker de dem op af et specielt træ. så det ved jeg ikke men det er rigtigt at de bare gror i den helt almindelige jord :)
Skrevet af: Steffen Jensen, 21. august 2008 kl. 20.35
Jeg har også plantet min vanilie om nu, den har bare fået alm pottemuld og trives fint! gror ca 30cm om måneden.
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. august 2008 kl. 15.02
Jo vanilie gror op ad træet men ikke ned fra træer som en epifyt...de gror fra jord og op
Skrevet af: Maria Nielsen, 25. august 2008 kl. 19.42
Ja det må du undskylde det er mig der misforstod det du skrev først, vi er helt enige :)
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. august 2008 kl. 21.19
Helt ok...
erik
Skrevet af: Steffen Jensen, 1. oktober 2008 kl. 10.06
Jeg har nu haft min vanilje siden april, den er blevet plantet om og har ladet den gro rundt.
Der er sat 2stk pinde på ca 60cm i potten skrå ud til siderne og en på tværs i toppen.
Den har nu groet hele vejen rundt, og jeg satte luftrødderne ned i jorden da stilken var nede ved potten igen.
Jeg skal godt nok love for at det var god ide!
Efter luftrødderne fik fat i jorden skete der ting og sager, planten gror nu ca dobbel så stærkt og stilken er blevet næsten dobbel så tyk.
Jeg kan kun give dette råd videre, da planten ser ud til at trives en hel del bedre efter dette.
Og planten blomstre jo efter hvor tyk stænglen er, så min er godt på vej mod blomsterne...
Men lad min endelig høre om jers planter også...
Skrevet af: Pil Martins, 7. februar 2009 kl. 1.34
Nej hvor lyder det interessant. Har entop været i Indien, og har set vanilien gro dernede.
Blev meget imponeret over den, og pludselig så jeg en plante herhjemme og måtte selvfølgelig eje den!
Den er sund og rask, men ønsker at plante den om. Så det er godt at høre, det kan lade sig gøre.
Til jeres information, så hvis man søger på google på "vanilie bestøvning" kommer der mange links op ang bestøvning og behandlig af stængerne. :o)
Det kunne da være interessant at lave sin egen vanilie, om det så skal tage 15 år...
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juni 2009 kl. 14.41
Hvordan går det med jeres vanilje planter?
Min er nu nået tre gange rundt i den trekandt den gror i 60 x 40 x 60cm.
Der var tre planter i potten da jeg købte den, men den ene har jeg brugt til at lave utallige nye planter til hele familen. Så der er kun to tilbage.
Men det er så absolut rigeligt så kraftigt som den gror.
Har læst et sted at de nemmere blomstre hvis de tvinges til at gro rundt eller op og ned på en stolpe.
På den måde kan de ikke nå langt omkring, og frø er den eneste udvej til formering.
Så jeg fortsætte med at lade den gro rundt, og håber der ikke går så mange år endnu før den blomstre.
Skrevet af: Henning Kildegaard, 8. juni 2009 kl. 8.13
Er der nogen som har er faring med jorden, som de gror i? Har fået at hvide hos orkide gartneren i Fredensborg at det der granulat som ligner stenuld er bedst, er der nogen som har andre erfaringer
Mvh
Henning Kildegaard
Skrevet af: Lilium, 8. juni 2009 kl. 9.59
Måske interessant for dette emne se:
www.orkidecenter.dk/content.asp?ID=182&pID=99
Skrevet af: Steffen Jensen, 8. juni 2009 kl. 18.18
Jeg har læst mig til at alm pottemuld skal buges.
Det har jeg så prøvet, og den har groet i det i over et år nu med stor succes!
Iht. andre orkideer vokser denne jo i jorden under træerne, mens andre orkideer vokser i bark og andre små ting oppe i kronerne af træerne.
Skrevet af: Dorthe Riisager, 15. oktober 2009 kl. 18.27
Jeg har lige købt en vanilla planifolia i Plantorama ved Randers til 129 kr. og jeg køber ALTID mine orchideér i A-Z o.l. til billige penge. Jeg vælger de flotteste eksemplarer.
Jeg har store og sunde planter, lige nu har jeg bl.a. en phalaenopsis med 18 blade – og ja, du læste rigtigt! Den har godt nok lavet to nye skud, men der er stadig kun een plante! Jeg har flere af disse planter med over 10 blade, selvom der står i bøgerne, at det er sjældent de får over 5 blade. Desuden vander jeg dem med alm. postevand direkte fra hanen og de har aldrig været flottere end nu, hvor jeg ikke koger vandet først.
Lige nu står 8 af mine orchideér enten i blomst eller også har den en eller flere blomstergrene på vej. Min zygopetalum er lige afblomstret og min odontoglossum er lige sprunget ud, så lige nu går det rigtig godt med mine planter. Nu er jeg selvfølgelig meget spændt på, om jeg kan få blomst i min vanilla om nogle år.
I sommers fik jeg også frugter i min passionsblomst, så blomsterne trives her hos mig – og så gør det ikke noget, at de er købt i A-Z!
Skrevet af: Steffen Jensen, 15. oktober 2009 kl. 18.32
Nu har en vanilje jo ikke så meget med andre orkider at gøre når det gælder pasning.
Min står i et øst vindue, den er plantet om i en større potte i alm pottemuld og holdes fugtigt.
Jeg har haft den i to år og den er ca 4–5m lang nu. Den gror virkelig meget om sommeren og stænglen bliver så tyk som en finger.
Den er også købt i planturama.
Skrevet af: Dorthe Riisager, 15. oktober 2009 kl. 19.50
Smiler... næ, du har helt ret i, at der er forskellige pasningsmåder, men jeg mente bare, at billig indkøbte orchideer også kan blive flotte ;0) Det lyder til på nogle, at de er andenrangs og lige til skraldespanden, men jeg har så en helt anden oplevelse!
Det lyder vældig interessant med den vanilla. Jeg skal vist have mig et større klatrestativ til den! Hvor tit gøder du den? Kan den tåle, at tørre let ud eller skal den altid holdes lidt fugtig? Og hvordan med varme/kulde/træk?
Du har måske mange orchideer?
Skrevet af: Steffen Jensen, 15. oktober 2009 kl. 20.24
Jeg har den til at gro rundt i et hjemmelavet stativ. det er den mest optimale løsning synes jeg.
Jeg bruger normal blomster gødning opløst i vand om summeren. Ellers har jeg fundet ud af at vand fra fx et akvarie er virkelig effektiv!
Min tørre da lidt ud engang imellem, men den har det bedst når jorden er let fugtigt.
Nej det er den eneste orkide jeg har. Synes den er utrolig nem at passe.
Skrevet af: Dorthe Riisager, 16. oktober 2009 kl. 1.20
Tak for hjælpen, Steffen, jeg håber, at den vokser ligeså nemt for mig som for dig ;0)
Og sjovt med det akvarievand... ;0)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vanille?