Forum

Sar

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan, 3. juli 2006 kl. 21.06

Skal en sar klippes ned om efteråret?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muilil, 5. juli 2006 kl. 1.17

Der er både sommer og vinter sar.

Sommer sar giver sig selv-den dør.

Vinter sar kan du klippe som du lyster.

Lilium

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 5. juli 2006 kl. 9.20

Som så mange andre ikke altfor hårdføre planter vil vintersar gerne beskyttes af det, der desværre oftest ser uordentligt ud om vinteren. Hold ud og klip ikke ned før om foråret.

Sommersar dør altid.

Alice

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. januar 2010 kl. 7.59

Jeg har planlagt at ville have bønneurt ( vintersar ) i min have. Jeg kender ikke urten, og tror aldrig jeg har smagt den, men efter at have opdaget stiftet bekendtskab med de valske bønner, så bliver jeg også nødt til at prøve saren af.
Men, det er yderst sparsom hvad der er på nettet om den. Kun nogle få korte lovprisninger og lidt gamle helseråd.
Har I herinde nogle erfaringer med bønneurt - både i madlavningen og rent dyrkningsmæssigt?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2010 kl. 11.23

Vedr bønneurt eller sar, så ved jeg at den sammen med salt udgør et godt krydderi . I Bulgarien har nogle mænd små dåser med denne blanding i lommen . Det siges at den kan fjerne luft i maven, så det er sikkert derfor de har den på sig .

Jeg har selv prøvet at dyrke den et årige men uden held . Men den er ikke svær at så . I mange østeuropæiske lande er sar meget udbredt i mange forskellig krydderi blandninger og den har en meget gennemtrængede smag . Derfor er det en god ide at isolere den og ikke blande den med urter .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 27. januar 2010 kl. 18.38

Vi har haft både sommer og vintersar i rigtig mange år.
Hvis man skal bruge den sammen med bønner ville jeg foretrække vintersar.
Det er en nydelig plante se:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Satureja-montana-flowers.JPG/310px-Satureja-montana-flowers.JPG
Den holder i rigtig mange år og skal klippes nænsomt tilbage for at blive busket.
Sommersar skal sås hvert år og hvis jeg skal komme med en sammenligning sv. det til at dyrke Russisk og Fransk esdragon -hvor kun den sidste er interessant!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. januar 2010 kl. 23.03

Bruger du så også blomsterne, eller kun bladene? Og bruges den i mængder som andre krydderurter?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. januar 2010 kl. 17.37

Jeg høster dem lige før de blomstrer.
De afskårne grene tørres ovenpå fyret i et par dage til de er knastørre.
Herefter er det en nem sag at knuse indholdet i en avis( håber du forstår hvad jeg mener).
Indholdet renses for stilke og opbevares tørt og mørkt.
Bønner er ikke det samme uden denne urt!

Nyt svar til emnet »Sar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sar

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider