Skrevet af: Vibeke, 29. maj 2006 kl. 15.09
Jeg vil rigtig gerne have syrener i min have og min nabo har sagt at jeg kan klippe et par grene fra hans syren og stille dem i vand til de slår rødder og derefter plante dem ud. Kan jeg det og skal jeg klippe grenene et bestemt sted eller er der en speciel metode jeg skal bruge?
Skrevet af: Boi Jensen, 29. maj 2006 kl. 16.57
Hej Vibeke
Måske har du en flink nabo, men det dur altså ikke, uanset om det er store syrener eller dværgsyrener.
Hvis det er dværgsyrener, kan du måske være heldig at få rod på nogle nye skud, når de er 5 cm lange helt urteagtige og stikke dem i en urtepotte i en blanding af pottemuld og groft grus det skal være lettere fugtigt og potten skal så i en tæt hvid plastpose og sættes et sted, hvor der er lys, men solen må ikke skinne på den, så bliver planterne kogt. Har du gjort det rigtigt og er heldig kan du få rødder på planterne i løbet af et par måneder.
Er det de store syrener, skal der helt andre metoder til, enten en nedkrogning af en gren jord på og en sten ovenpå så har du en chance for at få rødder på den i løbet af 12 år.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 1. juni 2006 kl. 15.49
Man kunne også bare grave et rodskud op jeg synes gerne man har det stads overalt i nærheden af syrenerne. :)
Skrevet af: Boi Jensen, 1. juni 2006 kl. 22.50
Hej Jes
Du skal lige være opmærksom på om det er forædlede syrener eller "vilde syrener", for ønsker du det sidste er det fint med rodskud og rodskuddet sætter så også rodskud.
Det gør de forædlede normalt ikke -og er de podede vil det være rodskud af grundstammer en syren der normalt er en "rævehalesyren" og ikke ser ud af noget særligt den er lys purpur i blomsterne.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 2. juni 2006 kl. 8.16
Hej Boi,
Ja, naturligvis det mente jeg naturligvis også. :)
Selv om den ikke er forædlet så kan jeg nu godt lide den purpurfarvede. Og så er den helt gratis. :)
Skrevet af: Charles Dalton, 14. juli 2007 kl. 19.13
Vilde syrener er ved at overtag min have. Hvordan kommer jeg af med dem?
Skrevet af: Lis Larsen, 15. august 2007 kl. 1.20
Jeg har en syren som nu er ca.12år gammel, den har givet blomst en gang, ja den er hvid, den har stået samme sted, men er nu flyttet i en anden have, der kom ikke blomster på den i år, men jeg regner med at den vil blomster til næste år, men hvorfor har den kun blomstret denne en gang, kan det være jorden som den stod i, den fik både sol og skygge, næring og vand,,,,
håber at du/i kan give et svar,,,,,,
venlig hilsen,,, lis larsen...
Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 3. november 2007 kl. 15.03
Hej Lis,
Har du klippet i den?
Skrevet af: Lis Larsen, 3. november 2007 kl. 23.04
Hejsa gartnerspiren,,,
ja jeg har klippet den, men det var i de første par år og så fik jeg besked på at jeg skulle prøve at lade den så, men der skete ingen ting, hvis den ikke få blomster til næste år ryger den ud af min have og så køber jeg en ny, den er købt i bilka i næstved, så hvor god deres garenti er, ja den kan ik være særlig god,,,,,
venlig hilsen lis...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ny syren