Forum

Plante en blommesten?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 17. maj 2006 kl. 15.03

Min søn vil rigtig gerne plante sit eget blommetræ. Han vil bruge stenen fra blommen. Er der nogen der kan fortælle mig om man kan komme den direkte i jorden eller skal den i en potte. Jeg har også hørt noget om at stenen skal tørre helt ind, men jeg er på bar bund lige her og jeg vil så gerne have at min søn får en god oplevelse ud af det, så alt hvad jeg kan få af informationer er meget velkomment :o)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. maj 2006 kl. 8.24

Hej Vibeke
Prøv I bare at sætte blommestenen, men den må ikke tørre først – og er det sket – sæt den alligevel – så spirer den bare først næste sæson. Sørg for at jorden er løs – evt. løsne det med en havegreb – og put den 2 cxm i jorden, drys gerne 1–2 cm groft sand ovenpå, så er det nemmere at se, hvor den ligger og sæt evt. en pind ved, måske 2 – så I kan se, hvor den skal komme op.

Så er det bare den lange ventetid.

Nu er vi langt henne på foråret, men den sikreste metode er at gemme en frisk sten i dybfryseren og så den i perioden fra 1.10. – 1.2., så vil den normalt spire det kommende forår.

I må ikke regne med at træet bliver noget specielt godt med hensyn til spisekvalitet, men alligevel er det forsøget værd, for det er sjovt alligevel, derimod kan træet fint bruges som grundstamme til en podning af f.eks. en Opal blomme, som nok er den mest "driftsikre" blomme der findes.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 18. maj 2006 kl. 11.30

Måske en god ting at nævne at der vil gå ca. 7–8 år før træet vil bære frugt (har dog selv planer om at forsøge mig med det).

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Una, 22. oktober 2009 kl. 22.59

Er ved at lave blommemarmelade og har rigtig mange sten. De ryger i potten på altanen, så må vi se

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 23.55

Du kommer nok til at vente mange år før du får blommer på dem. Jeg har aldrig fundet selvsået blommer. derimod finder jeg masser af selvsået mirabeller, som også høre til stenfrugt-familien. Samme familie som blommer (og abrikos/ferskner)

Nyt svar til emnet »Plante en blommesten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plante en blommesten?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider