Forum

Nøddetræ/busk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 5. februar 2006 kl. 16.53

Hej alle.

Er flyttet til et nyt hus hvor der fulgte et nøddetræ med. Ja, jeg siger træ, for det er temmelig højt og bredt og virker slet ikke som en busk. Mit spørgsmål er hvornår det er bedst at tynde det ud? Er det som nogen siger her i januar/februar eller først hen på efteråret?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Mimi kjær

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. februar 2006 kl. 21.48

Hej Mimi
Til lykke med haslen – håber det er en storfrugtet og der er andre hasler inden for nogle hundrede meter, så du får ordentligt bestøvet. Hvis du beskærer den i år, finder du måske ikke ud af om det er en storfrugtet og dermed værd at bevare, så jeg er lidt i tvivl om du bare skal skære det hele ned til jordhøjde – eller vente et år med arbejdet.

Det rette tidspunkt er sidst i april men det går også i marts. Træet eller busken vil så skyde helt vildt fra de små stubbe, der bliver tilbage.

Vær opmærksom på at en hassel bærer mest på grene der er mellem 3–6 år gamle hvorefter den begynder at give mindre, så du bør mindst hvert ottende år skære hele busken til jorden. Alternativt men noget mere arbejdskrævende vil være en udtynding måske hvert andet år, hvor den ældste fjerdedel af grenene (de tykkeste) fjernes – igen i jordhøjde eller 5 cm over jordhøjde – og igen i april.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mimi Kjær, 15. februar 2006 kl. 10.05

Hej Boi.

Tusind tak for dit svar.

Jeg vil i slutningen af marts, starten af april gå i krig med de gamle grene og få tyndet det godt ud. Vi nåede sidste sæson at få en rigtig dejlig høst af nødder, så det håber vi så på igen de næste par år. Og så får vi et træ som fylder lidt mindre i landskabet ;-)
Tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Mimi

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Skærbo, 23. august 2008 kl. 6.39

Jeg vil meget gerne vide noget om beskæring af nøddetræer Med venlig hilsen Marianne

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. august 2008 kl. 11.19

Hej Marianne

Måske nogle timer en regnvejrsdag på dit lokale bibliotek kan være det, der skal til?

Eller du kan søge på bibliotek.dk – der er masser at vælge imellem (og gode omtaler, så det er til at finde ud af at vælge det, man har brug for).

En jeg selv vender tilbage til, når jeg kommer i tvivl er Politikens bog om beskæring.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Andersen, 27. september 2008 kl. 19.20

Hej
Vi skal til at bygge vores hus større. Der hvor vi skal bygge står vores nøddebusk, som jeg har arvet efter min afdøde onkel.

Hvordan finder jeg et skud, og hvordan ved jeg det er et skud? Så jeg kan få en flot nødde busk igen?

Med venlig hilsen Vibeke Andersen

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2008 kl. 19.44

Hvis ikke du kan grave den op, så er der den mulighed at nedkroge den. Men det tager mindst et år

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 19. september 2009 kl. 16.48

Hej

Jeg har fået en nøddebusk af min mand, og den er nu begyndt at give lidt nødder. Men er der ikke noget specielt man skal gøre, for at få noget ud af dem?...og hvad?

Med venlig hilsen
Majbritt

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen., 19. september 2009 kl. 21.30

Brug en nøddeknækker, når skallen er brun.

Nyt svar til emnet »Nøddetræ/busk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nøddetræ/busk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider