Skrevet af: Nancy R, 21. september 2005 kl. 13.08
Jeg har et lille opstammet hængepil i haven, er det nu den skal klippes helt tilbage?
m.v.h. N Rask
Skrevet af: Boi Jensen, 21. september 2005 kl. 18.19
Hvis du klipper i denne måned ok ellers vent til april. Du bør ikke klippe i den mens den står uden blade, medmindre der er ganske kort til udspring igen.
Skrevet af: Svend Chrisrensen, 2. august 2006 kl. 21.28
Min hængepil går ned i jorden igen hvad gør jeg
Skrevet af: Svend Chrisrensen, 2. august 2006 kl. 21.32
Kan nogen hjælpe mig
Skrevet af: TRILLE Petersen, 7. september 2008 kl. 17.06
Hvornår kommer en hængepil til at hænge?
Vores venner har taget grene fra en hængepil og stukket i jorden i en krukke, den gror nu på tredje år og er så høj, at krukken vælter; men den hænger ikke!
Er det en forkert måde at plante hængepil på?
Der er jo ikke meget ved at plante den ud i haven, hvis den aldrig bliver til en rigtig hængepil!
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2008 kl. 22.07
Det er vel ikke grundstammen,de er kommet til at tage stiklinger af. Det er kun den hængende del der kommer til at hænge. Ikke stammen den er podet på.
Anne Marie
Skrevet af: Tina, 25. september 2008 kl. 8.40
Vi har købt en hængepil i foråret og plantet har vandet den en hel del de første mdr. Nu er de yderste grene blevet sorte i spidserne vi har fået oplyst at det kan være svamp. Ved tjeck i går det er ca. 2 uger siden vi klippede spidserne af, kan vi se, at der fortsat er sorte spidser hvordan redder vi træet? Det var temmelig dyrt og vi vil selvfølgelig gerne beholde det.
På forhånd tak for hjælpen.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 10.47
Hej tina
Klip hel tibage til frisk ved, evt smør dem med atamon og se om ikke du får en sundere pil med tiden. Pil kan, som du har opdaget, få svamp og dermed sorte/døde grene.Men kan sagten tåle at blive klippet tilbage. Hvis ikke det hjælper må du ofre på en ny (også selv om den er dyr). Husk også at smøre saksen ind i atamon, så du ikke overføre sygdomskim fra det syge og til det sunde.
Skrevet af: Hanne Jensen, 20. oktober 2008 kl. 14.30
Kan jeg flytte en 2,5 m høj og meget omfangsrig og hvornår er det bedst at gøre det.
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2008 kl. 16.03
Hej Hanne
Det kan gøres nu, hvor den har smidt eller er ved at smide bladene. Men du kan også skære den en del tilbage, så der kommer balance i mellem rod og top. Det er ikke sikkert at du kan få nok rod med.
Skrevet af: Villy -Poulsen, 19. marts 2009 kl. 9.19
Jeghar en hengepil på kirkegården den har de klepper ned den står lidt vessen
Skrevet af: Lone Brems, 19. marts 2009 kl. 9.50
Hej Villy Poulsen
Prøv at finde lidt tålmodighed det er meget muligt, at pilen bliver rigtig flot når væksten sætter igang.
Der er ikke noget forkert i at skære pil ned på denne årstid...
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: L. Larsen, 15. april 2009 kl. 9.49
Jeg har 3 krukker ca. 1 m. høje i et stenbed og påtænker at købe opstammet hængepile til disse, men jeg har hørt at hængepilens rødder vokser hurtigt ned i jorden gennem krukkerne. Er dette korrekt? Kan man evt. med tiden omplante dem i krukkerne og skære noget af rødderne?
Med venlig hilsen
L. Larsen
Skrevet af: Thurid Berg, 9. juli 2009 kl. 15.31
Vores gamle hængepil væltede i stormen i juni måned.Jeg tog nogle grene og satte i vand, nu er der fine rødder og små friske skud nederst på grenene lige over rødderne. Er det godt at plante dem i potter nu og hvor langt klipper jeg dem ned? Vil de udvikle sig til store hængepiltræer?
Med venlig hilsen Thurid Berg.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. juli 2009 kl. 22.29
Pot dem i potter nu. Brug en god pottemuld eller mulden fra en plantesæk. Du behøver sikkert ikke klippe dem ned blot du sørger for at vande rigeligt i starten. Du kan også vælge at klippe dem tilbage til 2030 cm og der kommer snart et nyr topskud. Stiklingerne vil uden tvivl udvikle sig til store hængepiltræer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opstammet hængepil