Skrevet af: Kim Jensen, 30. marts 2025 kl. 22.47
Halløj.
Som overskriften antyder, ville jeg ønske som ny i hobbyen, at det var en ting, rigtig mange der laver information om dyrkning i haven, havde i baghovedet og gjorde det langt nemmere for nye, at få den nødvendige information. Vi bor heller ikke allesammen med en sydvendt have.
Jeg har eksempelvis en vestvendt have, men har solen fra kl.11 og til den går ned, med hvad der nu bliver af skygge fra skyer og mit irriterende træ, som jeg vil have fældet.
Jeg interesserer mig egentlig mest for tomater, agurker og peberfrugt og så ellers nogen krydderurter som purløg, basilikum osv. Og det er mere eller mindre det jeg vil holde fokus på. Men jeg har ikke noget drivhus. Det er ret langt jeg synes jeg skal søge efter svar, da det lidt virker som om at havefolket tror alle har et drivhus, eller for den sags skyld bare lige smider 5-10m2 glashus op i haven og så kan græsslåmaskinen måske lige komme forbi.
Det er selvfølgelig overdrivelse for at fremme forståelse, men alligevel for at understrege, at der er langt ind til informationen.
Jeg har lidt forskellige overvejelser, lige fra højbed til bare at dyrke i krukker på terassen. Men mit største spørgsmål er egentlig om det kan lade sig gøre uden drivhus med det jeg har listet af interesse?
Skrevet af: James F., 31. marts 2025 kl. 7.03
Jeg dyrker tomater op ad en østvendt facade på 20. år. På lidt mere ubeskyttet friland, kan du dyrke busktomater. Det er bare om at komme i gang :)
NB. Et højbed er resultatet af en produktionsmetode, - det har ikke noget med plantekasser at gøre. Her er en forklaring om anlæggelse af højbede: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/1057.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2025 kl. 9.18
Man skal have lyst til et drivhus, for man er bundet af det næsten hele sæsonen og døgnet rundt…. Og så skal man kunne bruge afgrøderne.
Der var et flot grundmuret drivhus i forlængelse af vores garage med fyrrum da vi flyttede ind i huset. Det nedlagde vi, fjernede glasset og satte brædder omkring, så nu har vi et redskabsrum i steder for. Der er stadigvæk transparent plasttag, så jeg benytter det til drivning, såning i potter.
Tomater og ferskner er plantet ved en sydmur. Giver fine frugter.
Tomaterne er samme sted hvert år, men jeg skifter jorden ud i 40 cm dybde.
Skrevet af: Mette Lund, 5. april 2025 kl. 10.44
Du kan også dyrke agurker på friland, du skal bare vente til ret sent på sommeren. Chili kan også trives på friland, hvis du har et beskyttet sted med god sol. Men sæsonen bliver selvfølgelig kortere end ellers. Alternativt kan du købe/lave en drivtunnel, den fylder ikke så meget.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Friland – ikke alle har et drivhus.