Skrevet af: Lene Skelmose, 30. marts 2025 kl. 7.48
Hvis man kan lægger pap ud på græs, fylder jord på og så dyrker i det skulle pappet kunne kvæle græs mv inden det er nedbrudt - har jeg set på tv. Hvis man nu lægger stof ud i stedet for pap burde det så ikke virke på samme måde? Pap dækker selvfølgelig bedre for lys, men når der kommer jord på er det vel lige meget? Ubleget lagenlærred er ikke særlig dyrt og fås også økologisk. Bryder mig ikke om at bruge pap når jeg ikke ved hvad det kan indeholde af diverse stoffer. Fordelen ved pap er nok at planterødderne kan trænge igennem ret hurtigt - det kan de ikke med stoffet før det er delvist nedbrudt - men kan jo undgå noget med dybe rødder de første par år.
Nogen herinde der har forsøgt sig med det?
Skrevet af: Søren Duun, 30. marts 2025 kl. 11.27
Hej Lene.
Jeg mener at kunne huske at det har været testet før mht at benytte stof som ukrudt bekæmpelse. Også gamle gulvtæpper.
Jeg ville nu ikke være så bekymret for brug af pap, da pap også bruges til fremstilling af toiletpapir. Ved godt at det er renset og vasket og derfor burde være ren.
Men hvis du bruger stof og ubleget lagenlærred skal det nok ligges dobbelt så lyset ikke trænger ind. Men jeg ville mene at det hel klart ville være bedre da bomuld kan omsættes i jorden, frem for alt det plastik som mange bruger. Så kan man så diskutere om det er fråds at bruge stoffet.
Skrevet af: Lene Skelmose, 3. april 2025 kl. 8.19
Har tænkt lidt det samme mht at lægge dobbelt. Og ja lidt frås. Jeg har en del rester liggende efter at have syet skyggegardiner til udestuen - det hjælper lidt på det :). Jeg prøver. Tak for svar.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. april 2025 kl. 19.53
Jeg kan godt lide tanken om at bruge ubleget lærred, hvis det er genbrug. Jeg har brugt pap med kværnet materiale ovenpå sidste år, men kan i se at skvalderkål i år gennembryder pappet.
Jeg har i dag købt sort ukrudtsdug til at lægge langs hækken. Naboens skvalderkål kan jeg ikke kæmpe imod. Numprøve4 jeg med ukrudtsdug, holder det nede med nogle skovlfulde jord og lægger afrevet græs og kværnet materiale ovenpå.
Jeg ved godt at dugen er lavet af genbrugsplastik, men selv økologer bruger jo massevis af fiberdug………eller tager jeg fejl?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. april 2025 kl. 19.54
Åh nej i stedet for vrøvk skal der stå: nu prøver jeg med ukrudtsdug.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stof som ukrudtshæmmer?