Forum

Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 20. februar 2025 kl. 11.54

Jeg har et gammelt æbletræ af sorten apfel Queen et mad æble har fået lavet en nyt træ ,vand ris og podning,
Det er 3-4 år gammelt nu men står stadig i potte
Se billedet
Kan jeg fjerne den ene stamme og plante det nye træ under ,lige ved det gamle træ
Mvh karina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 20. februar 2025 kl. 13.38

En gammel regel siger at man ikke skal (kan ?) plante et nyt æbletræ hvor der før har stået et æbletræ. Hvilket vel også må gælde i dit tilfælde.

Jeg har dog selv gjort det, altså plantet et nyt æbletræ hvor der stod et udgået æbletræ - helt uden problemer.

Jeg syntes jo også lige, at jeg samtidig ville tjekke den gamle regel - og det gik jo meget godt.

Så, hvis du har pladsmangel, kan du jo forsøge. Ellers er det bedste at plante det nye træ i en vis afstand fra det gamle.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. februar 2025 kl. 15.47

Hej Karina
Æbler og alt andet der er i rosenfamilien - og det er mange laver spire og væksthæmmende stoffer i hele deres rodzone - og d.v.s. inde under træets grene som minimum - og her vil et træ i samme familie ikke vokse optimalt - men hvis du skifter minimum en trillebør fuld jord fra et andet sted i haven, vil du sagtens kunne gøre det, men ikke på nordsiden af træet, hvor du vil have lidt for meget skygge til det ny træ.

Nyt svar til emnet »Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider