Forum

En masse planter i en fart og nu

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, i dag kl. 10.43

Jeg har mulighed,for at lave stikkinger, roddeling af planter som lavendel, bergenia og purpur heuchera.
Det er til barnebarnets nye/gamle have.
Nu har jeg haft mulighed for at artsbestemme en del af bevoksningen. Haven ligger på en grund, der skråner ved baghaven.
Unge mennesker uden haveforstand har svært ved at se hvor stort et arbejde der kigger i at “ordne” en lidt forsømt have. Samtidig har de vilde drømme om “noget der blomstrer eller er grønt året rundt.
Tulipaner og løgplanter er jo flotte, men skal også have lov til at visne ned, såfremt de skal blomstre igen de følgende år. Slatne,gule blade af løgplanter er ikke sjove at se på de 4-6 uger det tager for at visne ned. Derfor er de omgivende planter der skal skjule dem endnu vigtigere.
Jeg vil gerne lave stiklinger af de i starten nævnte planter så hurtigt som muligt. Drivhus har jeg ikke, men et lyst skur med dobbelt transparent glas. Kan jeg starte planterne i kasser derinde? Skulle der blive frost, kan kasserne komme i frostfri garage ved et gulv til loft parti med glasbyggesten.
Hjælp mig med at sætte fut i stiklinger til den nye have.
Havde jeg vidst at det blev til huskøb i år, var jeg startet på “formeringen” sidste sommer.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 21.08

Hej Ingeborg.

Det lyder spændende det du har gang i og dit barnebarn skal være taknemmelig for det arbejde du lægger i deres have . Du og jeg ved jo også godt hvad planter koster....og hvor meget tid , der kan bruges her.

Men jeg håber at dit arbejde er noget de værdsætter og ikke efterlader det hele i høj ukrudt, efter noget tid, men omvendt kan man hellere i bebrejde dem, hvis det sker.
Jeg har selv haft hus i 11 år og ved at der er noget at gøre hele tiden og også jeg forsømmer haven igang i mellem. Stauder har vi få af og dem vi har er meget hårdføre og står ofte i ukrudt.

Mht om du kan dele stauderne og få dem til gro inden i et lyst skur, så tror jeg at det sagtens kan lade sig gøre, men du skal nok dække dine planter til med gamle tæpper eller aviser, så de ikke får frost . Det vil være ærgerligt at de kom lidt i gang og så blev sat tilbage igen . Held og lykke med have projektet...

Nyt svar til emnet »En masse planter i en fart og nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > En masse planter i en fart og nu

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider