Forum

Økologisk-/regenerativ dyrkning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2024 kl. 11.27

Hvad er forskellen på økologisk dyrkning og regenerativ dyrkning? For mig ser det ud til at være det samme, og begge uden klare definitioner.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2024 kl. 13.28

Hej Lars.

Jeg må indrømme at jeg troede også at det det samme, men den lille forskel, som jeg læser det, er at regenativ dyrkning ikke behøver at være økologisk , men ellers er der ingen forskel...

da.m.wikipedia.org/wiki/Regenerativt_landbrug

Man kan med andre ord fravælge at ens gødning og frø skal bære af økologisk oprindelse.

Det er med andre ord nok regenativ dyrkning jeg dyrker i min køkkenhave.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. december 2024 kl. 20.39

Tak for et interessant emne, som nok bør "ruske" i os alle.

Jeg hæfter mig i første omgang især ved det umiddelbart sproglige og den medfølgende uklare definition.

Når man siger, at noget er økologisk, så ved alle vel, hvad det er, eller gør de.?
Det tror jeg ikke.

Hvis noget er politisk, så henviser det til politik.

Hvis noget er økologisk, så må det henvise til økologi.

Og økologi betyder:

lex.dk/%C3%B8kologi
Citat:
----------
Økologi er læren om forholdene mellem de levende organismer og omgivelserne.
----------

Det er jo næsten så bredt og omfattende, som det kan blive.
Ud fra denne brede definition kan vi betegne det som et spændende økologisk eksperiment at sprøjte DDT og komposterede blybatterier i et tykt lag ud i hele køkkenhaven.
Høfde 42 er et økologisk eksempel, som kan give anledning til frugtbare økologiske studier.

Derfor, hvis det skal handle om dyrkningsmetoder, og hvad man må og ikke må, så skal der mere til begrebet, før det giver reel mening.
Det kan være etiske retningslinjer og et mere eller mindre omfattende regelsæt, der kan hjælpe med præciseringen.
De mest veldefinerede økologiske dykningsmetoder finder vi måske i Statskontrolleret Økologisk Landbrug.

I daglig tale når det siges, at en afgrøde er økologisk, så formoder jeg, at de fleste tænker Statskontrolleret Økologisk dyrket.
Men jeg ved det ikke, og selvom det er vanskeligt, så mener jeg, at det er en alvorlig uskik at være så sprogligt upræcis.
Og for at gøre forvirringen endnu større, så kan jeg kun anbefale, at man tager Wiki's definitioner og formuleringer med forbehold.
F.eks. "Økologisk landbrug":
da.m.wikipedia.org/wiki/%C3%98kologisk_landbrug

Og det samme gælder Regenerativt landbrug:
da.m.wikipedia.org/wiki/Regenerativt_landbrug

I dette morads, hvor utallige forskellige interesser forsøger at forvanske begreberne med greenwash og kompromisse gode intentioner ihjel, klynger jeg mig stadig håbefuldt til begrebet "økologisk bæredygtighed". Og når det handler om dyrkningsmetoder, så er det nok skovhaver, der har det bedste udgangspunkt for at komme helt i mål.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. januar 2025 kl. 23.50

Hej Søren
Tak for svar.
Det er ærgerligt, at der introduceres flere forskellige metoder, der er næsten ens, og uden klar definition.
Jeg fortsætter med økologisk, men stopper ikke ved de 2 års omlægning.
Først når jorden er befolket af bakterier, svampe og smådyr anser jeg jorden for økologisk.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. januar 2025 kl. 20.08

Hej Lars.

Jeg tror at der er mange, lidt smarte have dyrkere, der finder nye måder at gøre sig bemærket på ved at finde de udenlandske ord for bestemte dyrkemåder og så oversætte dem til dansk. Jeg kan godt forstå at mange nye haveejere bliver forvirret. Hvad skal man tror og hvad skal man vælge?.

Da jeg var startet med havebrug var Økologi knap nok slået igennem og det var kun noget der blev dyrket på et kollektivt ved navn Svanholm. Senere tog det fart. I dag er der nok 5 måder at dyrke havebrug på, hvis ikke at der er flere metoder. Mange af metoderne er svær at praktisere, især hvor man er villaejere og skal tage hensyn til naboer og grundejere foreningens vedtægter ..

Hos mig ville det være en umulig opgave at holde andre dyr end høns og hund. Sidstnævnte er jeg ikke interesseret i.
Men der var en som skrev en bog om sit havebrug i Brønshøj og her var både bier, løbeænder , kaniner og høns. Så det må være nogle gode og tålmodig naboer, der finder sig i det.

Forresten fik jeg at et familiemedlem fortalt at begrebet møgbatteri var en gammel betegnelse for en kompost, som består at et lag af tang og dyregødninger lagt skiftevis. Man kan ikke google det men finde ordret i gamle havebøger . Der er sikkert nogle, som kalder det noget andet i dag.

Nyt svar til emnet »Økologisk-/regenerativ dyrkning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Økologisk-/regenerativ dyrkning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider