Skrevet af: Jens Chr Jensen, 18. december 2024 kl. 22.58
Jeg har samlet nogle pinjefrø i min datters have, hun har et pinjetræ som er mere end 10 m højt, og kaster et par hundrede kogler hvert år.
Hvordan får jeg frøene til at spire, nogle få harr spiret i hendes have, dem har jeg sat i potter, men kunne godt tænke mig at lave nogle flere planter.
Skrevet af: Søren Duun, 19. december 2024 kl. 21.25
Hej Jens.
Er du sikker på at det er en ægte pinjetræ hun har? Jeg mener at have læst at pinjetræ des består at han og hun træer og kun kan modnes ved Middelhavet. Jeg selv har et pinjetræ stående og som stammer fra de fyrtræer, der sælges her til jul og som er vanskelige og holde i live indendørs, da varmen dræber dem. ...
Mit pinjetræ er ca 1,5 meter høj og 9 år gammel så de vokser langsomt. Hvis de "pinjetræer" du har spirer villig ville jeg indsamle og ompotte dem . Graner skal som regel have kulde for at spirer og det er lidt omstændigt at sørge for det, da mus elsker frøene, mens de er i potterne .
Skrevet af: Søren Duun, 19. december 2024 kl. 21.27
Graner .... Det var selvfølgelig noget vrøvl jeg fik skrevet...der skal stå fyrtræer skal som regel have kulde for at spirer og det er lidt omstændigt at sørge for det, da mus elsker frøene, mens de er i potterne .
Skrevet af: Jens Chr Jensen, 19. december 2024 kl. 21.30
Jeg vil tro træet er fra plantet i 1972, og ja jeg er næsten sikker da koglerne er ca 15 cm lange.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 0.57
Hej Jens.
Det lyder spændende, men jeg har ikke hørt om at vi i Danmark har fået modne frugter på pinjetræer. Jeg har hørt at der på Arboretet i Hørsholm står nogle pinjetræer, men aldrig at de giver modne frugter. Jeg ved at de pinjekogler, der sælges i efteråret stammer fra Middelhavet og her er koglerne modne og klar til spisning. Du skulle også kunne spire dem ...vistnok ret nemt .
Der findes i øvrigt rigtig mange fyrarter hvor flere af dem få store kogler , så hvis du har nogle 3 årige eksemplarer, hvor man kan se nålene ville jeg kontakte den lokale planteskole og spørge om de kan artsbestemme den ud fra dit materiale. Mit pinjetræ ved jeg stammer fra stop madspild projektet her i Køge og var gratis .
Skrevet af: Jens Chr Jensen, i går kl. 23.55
Jeg har kun etårs planter, men hvad med modertræet kan den artsbestemmes på samme måde.
Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 10.03
Hej Jens.
Dette er et eksempel på et meget ung Pinus pinea og som man kender dem fra julen af .
Pinjetræer kan i øvrigt tåle ned til ca 15 minus grader
Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 10.06
Ps det er svære med modertræet, da det ligner de andre fyr i nålene, men selve træet et paraply formet. Men prøv at google dig frem til Pinus pinea eller pinjetræ. Der ligger masser af billeder på nettet.
Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 10.10
Prøv at også at kigge her :
da.m.wikipedia.org/wiki/Pinje
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pinjetræ