Forum

Gamle frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ilse Grønbæk Jensen, 29. juli 2005 kl. 10.30

Hej
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en gammel have incl. 24 gamle frugttræer.

Det er desværre meget sparsomt med frugt, er er faktisk kun 3 pære og 2 æbletræer der giver lidt i år.

Hvordan gødsker jeg dem bedst, så vi kan få gang i dem igen?

Jeg har mest lyst til at give kød&benmel, men er i tvivl om man stadig kan få det efter tiden med kogalskab.

Alle gode råd er velkomne.

Venlig hilsen Ilse Grønbæk

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.18

Hej Ilse
Spændende, men fortvivl ikke – det er et dårligt frugtår i år.

Vigtigst er at holde rent for græs omkring træerne, ved ældre træer gerne 3–4 m2 og giv i stedet for benmel – noget godt omsat dybstrøelse fra heste, får eller kreaturer. Med godt omsat menes – gerne over 1 år gammelt og det skal være helt mørkt. På den måde får træerne det meste af det, de trænger til. Du skal være varsom med alt der indeholder meget kvælstof, da det ikke er æble-pærers livret. De kan endda blive mere sygdomsmodtagelige hvis de får for meget kvælstof.

Skulle det vise sig næste år også at der mangler frugt – skal du først og fremmest se på om træerne blomstrer. Gør de det og flyver bierne – mangler du måske bestøvertræer. Gode bestøvere blandt æbler er Filippa – og pærer Conference, Hardy og hvis du har leret jord også Clara Frijs.

Pærer er svære at få bestøvet p.g.a. der ikke er så meget mad i blomsterne, så bierne søger dem ikke så intenst som æblerne.

Gode bestøvere fås enten ved at plante nye træer eller pode nye bestøversorter ind i de gamle træer.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. december 2006 kl. 23.08

Kære podemester.

mit 2–3 årige conferance-træ havde her i 06 200 PÆRER på sig. Der blev 3 stk. udviklet helt. Når der er udviklet frugter, må de vel være bestøvet.

Eller hvorfor gik det sådan? håp

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. maj 2007 kl. 16.48

Kys den

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. maj 2007 kl. 20.31

"Kys den" er ikke skrevet af Hans Åge. Kender I nogen som skriver Åge med bolleÅ? Jeg var slet ikke hjemme på det tidspunkt idag! håp

Nyt svar til emnet »Gamle frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gamle frugttræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider