Skrevet af: Tonny Kristensen, 3. november 2024 kl. 7.59
Godmorgen. Er ny på forum. Er begyndt at interessere mig for dyrkning af planter, hvor jeg selv har plukked frø / kærner fra friske frugter. Har haft stor held med chiliplanter. Nu har jeg kastet mig over citrontræ. Tog kærnerne fra en økologisk citron og det er hvad det er blevet til. Har googlet med har ikke fundet svar.
Som i kan se på billed, er de blevet meget høje og tynde ca 60cm.
Skal man gøre noget for holde dem nede og hvad med de nederste blade. Skal de beskæres.
De har stået i drivhus over sommeren og er kommet ind nu.
Folk skriver at de skal stå lyst. Er det bare i et lyst rum eller i direkte sollys.
Ps. Er der noget som kan se hvilken sort de er.
Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2024 kl. 8.51
Hej Tony.
Jeg kan ikke se hvilket sort det er. Det er helt umuligt. Men dine planter er flotte og hvis du vil have dem til at forgrene sig skal de knibes, men hvis det var mig ville jeg vente lidt endnu..Du skal ikke regne at få citroner på de næste mange år, da frøplanter er lidt vanskelige hvad det angår .
Mht placering så skal den stå solrig, men ikke direkte i sol . Her til vinter er det bedst at opbevare dem i ca 5 plusgrader varme .
Skrevet af: Mette Lund, 4. november 2024 kl. 19.16
Flotte planter. Jeg har haft helt med at få blomster på limetræer jeg selv havde sået, men hver gang jeg har haft citrustræer har jeg haft kæmpe problemer med bladlus. Så jeg har givet op. Jeg håber, at du får held med dine planter.
Skrevet af: Allan Høxbroe, 16. november 2024 kl. 19.29
Helt enig med Søren, men køb et citrontræ, så du ikke skal vente de 7 år, som det tager en citronkerne at blive kønsmoden og blomstre. Køb sorten 'Meyers Lemon", som er en super sund, max kuldetolerant og virkelig velsmagende krydsning citron/appelsin. Vidunderlig til koldskål og endda spist direkte fra træer. Du finder Meyer's Lemon på nettet eller hos fagligt stærke planteskoler som Aldershvile eller Florentsia.
OBS Den trives glimrende i halvskygge/flimrende sol - klart bedre og mere rigtblomstrende end i fuld sol!
Køb særlig citrusjord og -gødning og vand ikke ret gerne med kalkholdigt postevand, hellere regnvand.
Bladlus sprøjtes væk med en skarp stråle fra haveslangen, ved at mase lusene med fingrene eller knibe angrebne skud væk. Ikke noget stort problem, når planten står uden for fuld sol.
Skrevet af: Allan Høxbroe, 16. november 2024 kl. 19.29
Helt enig med Søren, men køb et citrontræ, så du ikke skal vente de 7 år, som det tager en citronkerne at blive kønsmoden og blomstre. Køb sorten 'Meyers Lemon", som er en super sund, max kuldetolerant og virkelig velsmagende krydsning citron/appelsin. Vidunderlig til koldskål og endda spist direkte fra træer. Du finder Meyer's Lemon på nettet eller hos fagligt stærke planteskoler som Aldershvile eller Florentsia.
OBS Den trives glimrende i halvskygge/flimrende sol - klart bedre og mere rigtblomstrende end i fuld sol!
Køb særlig citrusjord og -gødning og vand ikke ret gerne med kalkholdigt postevand, hellere regnvand.
Bladlus sprøjtes væk med en skarp stråle fra haveslangen, ved at mase lusene med fingrene eller knibe angrebne skud væk. Ikke noget stort problem, når planten står uden for fuld sol.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrontræ Projekt