Forum

Efter modning af paprika frugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. september 2024 kl. 23.25

Hej alle.

Jeg har i år kastet mig ud at at dyrke paprika, som er en mild form for chili med styrke 0 . Frøene har jeg købt via en ungarsk hjemmeside..Da det ellers ikke er til at opdrive frø herhjemme, men det er ikke svære at dyrke paprika frem for chili. Jeg vil næsten tro at Chill er lidt vanskeligere....

Men mit spørgsmål går på om hvordan jeg efter modner de sidste frugter, der gror i haven ?.

Kan jeg "bare" plukke de grønne frugter og lade dem efter modne inde i stuen . Evt sammen med de andre modne frugter. Lidt ligesom man gøre med bananer?

Eller vi de miste en del smag ved at blive efter modnet?.

Jeg har en ide om at de helst skal solmodne for at danne smag, men som sagt er jeg hel grøn i dyrkning af paprika...

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. september 2024 kl. 13.31

Er paprika ikke det samme som peberfrugt?
Vi høster de sidste, og bruger dem i maden, som de er.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2024 kl. 22.14

Hej Lars.

Det er lidt misvisende det der står skrevet på diverse frø firmaers hjemmesider . Dem vi ofte forbinder med spansk peber og dyrker i drivhuset og som er meget kødfulde og kan spises rød, gul eller grønne er ikke de samme jeg har. Men frøfirmaerne kalder dem også paprika. Dem jeg har stammer fra Ungarn og hedder Szegedi 80 . Opkaldt efter byen hvor de masseproduceres . Disse er meget søde og kan kun bruge når det er røde . Man bruger skindet/kødet og tørre dem i ca 6 timer ved 70 grader til de er lige til at blende/ male i en morter . Det skulle give en meget sød paprika.

Jeg har i øjeblikket sat ca 250 gram frugt over i min dehydrator og ud af dette skulle der komme ca 30 gram paprika, så det er ingen forretning at lave sin krydderi selv, men det er meget sjov .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2024 kl. 22.22

Ps

Imens jeg har dig...hvad gøre du med de grønne tomater? Jeg har læst at de kan syltes, eller man kan fremstille marmelade af dem . Det gider jeg heller ikke. Jeg har lagt dem i en papkasse i et mørk rum i kælderen og mener at have forstået at de skulle blive røde med tiden, men at smagen næppe bliver den samme som de solmodne tomater.

Andre steder står der , bla. på Havenyt, som om at de ikke kan modnes ordentligt og at man lige så godt smide dem på komposten ...

Hvad er din ( og andres erfaringer) med dem ?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. september 2024 kl. 8.21

Kære Søren. Jeg har i mange år haft masser af grønne tomater når efteråret kom. Min erfaring er at, hvis tomaterne har antydningen af rødme, så kan de godt eftermodnes, men smagen bliver selvfølgelig ikke som de solmodne. Jeg har ikke haft helt til at eftermodne de grønne tomater.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2024 kl. 16.40

Jeg har også i mine unge dage opbevaret de grønne tomater til de modnede. En del rådnede og blev smidt ud. Kontrol hver uge.
De smager af vintertomater.
Vi har senere syltet dem, både sødt og surt. Det er rigtig godt.
De kan også bare puttes i maden, som de er.

Nyt svar til emnet »Efter modning af paprika frugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efter modning af paprika frugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider