Skrevet af: Lene Skelmose, 15. september 2024 kl. 17.11
Jeg har i skoven set en gammel kristtorn, der har afrundede blade og kunne godt tænke mig at prøve at tage stiklinger fra den. Jeg håber at få et træ, der arver det gamle træs egenskaber ( de runde blade) - ligesom man kan med efeu. Nogen der har prøvet eller ved om man kan gøre det på den måde?
Skrevet af: Søren Duun, 15. september 2024 kl. 20.52
Hej Lene.
Jeg har desværre ingen erfaring med stiklingformering af kristtjørn, men fandt denne skrivelse.
Formering:
Kristtorn kan frøformeres og stiklingeformeres - både som træagtige stiklinge og som urteagtige stiklinge.
Kristorn selvsår sig villigt. Vil man selv frøformere skal man høste frøene (bærene), fjerne frugtkødet og så straks. Man kan ikke være sikker på, at de nye planter kommer til at ligne moderplanten, og ej heller om det er han- eller hunplanter.
Stiklingeformering lykkes bedst i væksthus.
Træagtige stiklinger stikkes om vinteren.
Halvmodne stiklinger taget i september er lettere og hurtigere at få til at danne rod. (efter ca. 6-10 uger)
Stiklingerne skal være 8-15 cm lange og have et par blade. De stikkes i en jord/sandblanding og vil få rod efter 6-10 uger.
Held og lykke med det...
Skrevet af: Lene Skelmose, 16. september 2024 kl. 9.53
Tak for svar. Det er lykkedes at stiklingeformere gammel efeu - selvom det tog nogle forsøg at finde en metode. Lidt til min overraskelse også af ene. Har en nordvendt mur med både ly og læ, hvor de ser ud til at kunne trives. Der er lys men ingen direkte sol. Tror jeg prøver der - kan være det kræver flere forsøg, men det er jo en del af sporten :)
Skrevet af: Boi Jensen, 16. september 2024 kl. 18.13
Hej Lene
Det er vigtigt at du har tæt hvid plastik over stiklingene - for så er der langt større chance for at få det til at lykkes.
En ekstra ting er at stiklingene såres på de nederste 2 cm - d.v.s. du ridser eller skærer med en kniv eller skarp saks en 1-2 mm bred såring af barken. Det er den måde jeg plejer at lave Ilex stiklinge og de lykkes normalt mellem 50 og 90 % . I planteskolen har vi speciel hvid plastik dertil som der kun går 70% af sollyset igennem, men du kan kompensere for det, ved at lave en form for skygge - med et eller andet syd for bedet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklingeformering af gammel kristtorn