Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 22. juli 2005 kl. 23.42
Jeg fjerner ofte en del tomatblade fra mine tomatplanter for at få bedre luftcirkulation i drivhuset, og jeg tænkte, at bladene måske kunne bruges som gødning. Min idé går ud på at klippe tomatgrenene+bladene i små stykker og lægge dem øverst i diverse potteplanter (f.eks. chiliplanter). Er det god næring til potteplanter, eller forårsager tomatbladene problemer (for eksempel svampedannelse)?
Skrevet af: Christian Johansen, 23. juli 2005 kl. 7.43
Mit skud fra hoften: Alle dele fra tomatplanter bør destrueres. Smides ud med det grå affald eller brændes.
Skrevet af: Martin Larsen, 23. juli 2005 kl. 22.24
Om det er specielt egnet som gødning ved jeg ikke, men jeg mener man kan lave udtræk af det til visse skadedyr da de indeholder en gift.
Men tomatplanter er nu ikke "farligt gods" af den grund! Smid dem på komposten ligesom så meget andet haveaffald.
Skrevet af: Morten, 24. juli 2005 kl. 23.18
Jeg bruger de i min køkkenhave itu klippet.Den lugt som bladene gie holder skadedyr væk.
Skrevet af: J. H., 13. maj 2007 kl. 11.47
Jeg har læst et sted at man kan lave et udtræk af tomatens blade, og sprøjte det ud over kålplanter. Det skulle være effektivt mod angreb af kålsommerfuglen, eller ihvertfald formindske problemet af dens gnavende larver.
Ca. ½ kg blade til 10 liter kogende vand, der skal trække et døgn.
På samme måde skulle man kunne snyde gulerodsfluen med samme udtræk og oversprøjte gulerødderne. Det siges at den tror det er tomater.
Men om denne blanding skal fortyndes yderligere med vand, skal jeg ikke kunne sige.
Venlig hilsen
Jeanet
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomatblade som gødning?