Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juni 2022 kl. 19.39
Min sommerfuglebusk blev klippet ned til 10-15 cm i det tidlige forår. Tidligere har den stået i en krukke. I år er den vokset enormt meget og de længste skud er over 2 meter. Jeg har plantetden i et lille bed tæt ved et nedløbsrør. Med den kraftige vækst er jeg nu lidt bekymret for om dens rødder kan forvilde sig ind i nedløbsrørets brønd 50 cm bag ved planten. Er der fare for det?
Skrevet af: Jakob B., 26. juni 2022 kl. 18.28
Hvor længe er det siden, den blev plantet ud i bed.?
Om der sker noget afhænger nok mest af brøndens beskaffenhed og tiden.
Men når der kun er en halv meter imellem brønd og plante, så ville jeg nok ikke lade sommerfuglefesten løbe længere end en sommer eller to på det sted.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2022 kl. 7.47
Sådan fjerner man en sommerfuglebusk der har sået sig selv på et forkert sted. Linket er på engelsk, men mange fine billeder, som viser fjernelse af en rod ved en husmur.
rachel-the-gardener.blogspot.com/2015/10/how-to-remove-gigantic-buddleia-that-is.html
Så tæt på står min busk ikke. Et andet sted har jeg læst at busken har mange overfladerødder og kun få forankringsrødder.
Når vi kommer til efteråret vil jeg prøve at grave op ved brønddækslet. Nu venter jeg på at blomsterne springer ud og mange sommerfugle.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Selvsået sommerfuglebusk – rødder?