Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2022 kl. 22.36
Det tyder på, at jo sundere jorden er, desto sundere bliver de fødevarer, der produceres på den.
Mad fra regenerative landbrug kan være sundere end fra konventionelle, viser nyt studie
Planter fra regenerative landbrug har et højere indhold af vigtige næringsstoffer og et lavere indhold af det kræftfremkaldende cadmium end konventionelt dyrkede planter. Også kød fra græsfodrede dyr har markant bedre sundhedsprofil end fra GMO-fodrede konventionelle dyr.
nyheder.okologi.dk/mark-og-stald/mad-fra-regenerativt-landbrug-kan-vaere-sundere-end-konventionel-dyrkning-ifolge-nyt-studie
Skrevet af: Tom Andersen, 14. april 2022 kl. 18.44
@Søren
Det ville også undre mig, hvis det IKKE hang sådan sammen :)
Kunstgødning har i mange år bidraget med Cadmium - ud over det store energiforbrug der går til produktionen og de store konsekvenser der har hvor man udvinder f.eks. fosfor.
Økologisk fødevareproduktion ER der eneste rigtige på den lange bane - husk også på pesticider i miljø og drikkevand!
Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2022 kl. 20.55
Tom.
Jeg var ikke klar over at der var Cadmium i kunstgødning. Mener at have læst at det kan give hjerneskader.
Jeg læste i øvrigt en spændende artikel på videnskab.dk hvor man skrev at økologisk landbrug var vejen frem , men at det var ineffektiv i sin nuværende form. Fremover skal der mere teknik ind over .
Spørgsmålet gik bl.a på om man kunne brødføde jordens befolkning via økologisk produktion og her var svaret at ved at forebygge madspild, produktion af mindre mængder kød og en mere teknik i produktionen og tænker man sikkert på robotter ville det sagtens kunne ske. I 2050 er der 9 milliarder mennesker på jordkloden . Så der venter en opgave for os mennesker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jo sundere jord…jo bedre fødevarer.