Skrevet af: Sanne Damm, 11. april 2022 kl. 20.01
Jeg ville høre mht jordforbedring til mine blåbær, om det ville være en idé at plante lærk nær blåbærrene, så nålene kunne bruges til jordforbedring? Læste at lærk fælder, men ved ikke om de laver sur jord?
Det var for ikke at skulle købe spagnum i tide og utide for at holde jorden sur.
Hvad gør I andre?
Vh Sanne
Skrevet af: Lone Brems, 11. april 2022 kl. 20.42
Hej Sanne Damm
Nåle fra lærketræer / andre ikke-løvfældende nåletræer er et udmærket alternativ til at anvende sphagnum.
Der er flere ting, du kan gøre for at dine blåbærplanter kommer til at trives godt og give pænt med bær.
Blåbærbusken trives bedst, når:
* den aldrig tørrer ud - giv den rigeligt med havekompost og et brunt jorddække (fx vissent løv eller hø holdt på plads af smågrene)
* rødderne får ro - hak og riv ikke i jorden i blåbærbedet! Rodnettet er meget fintrevet og ligger øverligt.
* planten ikke mangler vand - hvis der er behov for tilførsel af vand: Opsaml regnvand og brug det, når du vander (i tørre perioder: 30 liter vand pr m2 en gang om ugen).
* den får rigtig meget lys - så hvis du planter lærketræer, må du tænke over afstanden til blåbærrene & over solindfaldet.
* planten står et sted, hvor der er læ - lærk kan fint klippes som hæk i passende højde og på den måde give både afklip og de nåle, der tabes om efteråret (begge dele kan anvendes som jorddække).
* planten vinterdækkes med granris - hvis du har et juletræ, der er dyrket uden pesticider, kan du klippe grenene af det efter jul og bruge dem som en ekstra skærm mod frost og den udtørring som følger med vinterkulden.
Held og lykke med blåbærhøsten !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Sanne Damm, 12. april 2022 kl. 17.30
Tusind tak Lone😁 det vil jeg sørge for. God påske
Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2022 kl. 21.24
Rettelse: Lærk er faktisk løvfældende! Eller rettere: de smider nålene om efteråret.
Jeg har en Østrigsk Bjergfyr, som hælder nåle og kogler af i mængder. Det er så ikke en plante, jeg vil anbefale: Den hælder også kviste, grene og større grene af i blæsevejr.
Og man kan altså underligt nok få kogler til at sidde fast under sit fodtøj eller bare skride i dem. De kommer altså nemt ind i huset med samt nåle.
Den skal altså ikke plantes, hvor man går regelmæssigt!
Lærk kan derimod beskæres, og laves til hæk!
Mvh
Tine- den årlige rydning af flisegangen ved fyrretræet har fundet sted.
Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2022 kl. 11.57
Hej Tine
Jeg kan godt se, at jeg mangler at indsætte en parentes i første sætning på indlæg nr 1 - så derfor denne lille ekstra info:
Nåle og kogler fra ikke-løvfældende nåletræer kan fint bruges som supplement / alternativ til sammenrevne nåle og afklip fra lærketræer, når formålet er at forbedre forholdene for planter, der har brug for beskyttelse af øverligt liggende rodsystem.
Når nålene langsomt omsættes medvirker de til at skabe den surhedsgrad i de øverste jordlag, som en del planter trives godt i.
Både den beskyttende og surhedsregulerende effekt af at jorddække med den type materiale er vigtige for at fremme gode vilkår for de svampe, som er med til at forsyne fx blåbær med de nødvendige næringsstoffer.
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordforbedring til blåbær