Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2022 kl. 21.32
Jeg har rigtig mange vintergækker i min have. Da min nu 55 årige søn var 10 år, kom han hjem med en blok vintergækker fra en vejgrøft i nærheden. Vintergækkerne findes nu overalt i min have, men jeg har hidtil kun regnet medcat de formerede sig via yngleløg, men hvordan kommer de i græsplænen?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 9. april 2022 kl. 21.36
Vintergækker formerer sig både ved at sætte frø og ved at danne sideløg. Når de har stået i mange år og dannet tætte klynger, kan det gå ud over blomstringen, da hvert løg ikke har plads til at kunne blive stort nok til at udvikle en blomst. Grav derfor klumpen op, og fordel løgene ud i nye bede og nye dele af haven.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2022 kl. 9.31
Tak for svaret, men jeg vil nu lade vintergækkerne passe sig selv. Der er vintergækker overalt i min have.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2022 kl. 21.30
Ja, de frøformerer sig: Når blomsten hænger ud over den oprindelige klump/løget, så mider de frø af. Derfor vokser de til i klynger.
De kan flyttes, når de blomstrer, modsat de fleste andre løgplanter.
Mvh
Tine- jeg har nogle med dobbelte blomster, og de er ret søde, derfor undersøgte jeg, hvordan man kan formere dem.
Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2022 kl. 19.40
Tine.
Dem med dobbelte blomster hedder " Flore Pleno" og er efter min mening de flotteste af dem alle . De kan formeres ved deling, men vistnok ikke med frø. Mener at have læst at de skulle være golde.
Men hæng mig ikke op på det :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2022 kl. 9.04
Jeg har formuleret mit spørgsmål forkert. Jeg ønsker IKKE at formere mine vintergækker, men er mere ked af at de åbenbart kan frøså sig selv uønskede steder. De er jo smukke, men alt for mange pynter ikke efter afblomstring uønskede steder.
Ingeborg
Skrevet af: Kirsten B., 24. april 2022 kl. 11.08
Har du gode naboer, der kunne tænkes at hjælpe dig af med nogle af dem? Inviter dem over, medbringende spade, og vis, hvor du gerne vil have fjernet nogle. Vintergækker kan man (næsten) ikke få for mange af.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2022 kl. 11.15
Desværre ingen haveinteresserede naboer, nærmest havehadere, da nabohusene til begge sider er lejet ud. Der er jo også fint nok med mange vintergækker, mindre fint når de står visne til midt på sommeren.
Ingeborg
Skrevet af: Kirsten B., 24. april 2022 kl. 17.50
Det var da ærgerligt. Giver dig ret i, at de ikke er så spændende resten af året. Håber du finder en løsning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan vintergækker frøformeres?