Forum

Blåbær i stedet for græsplæne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2022 kl. 13.23

Jeg overvejer at kappe et hjørne af min græsplæne. Stedet er end ikke tørt efter marts måneds tørke og der er meget mos på stedet . Vestvendt og med skygge fra store træer 1/3 af dagen.
Kan blåbær trives der? Eventuelt stikkelsbær?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2022 kl. 14.16

Om dyrkning af blåbær (fra Havenyt) :

Planterne skal have så meget sol som muligt, halvskygge går dog lige an. De kræver også et godt læ for vinden.

Blåbær tåler ikke udtørring. Især under frugtsætningen må de ikke på noget tidspunkt mangle vand. Planten overlever nok, men frugterne visner.

Om dyrkning af stikkelsbær (Plantorama ) :

Stikkelsbær dyrkes fint i de danske haver, så længe den plantes ud i en god muldjord. Busken foretrækker en lys og solrig placering, så bærrene udvikles optimalt i forhold til farve og smag.

Stikkelsbærbuske kan også plantes på mere skyggefulde placeringer, fx under frugttræer, men her vil de være mere udsatte for angreb af stikkelsbærdræber.

Jeg har mine stikkelsbær bagest i haven, hvor de står under et kirsebærtræ og her giver de masser af bær . Så jeg ville satse på stikkelsbær. Blåbær buskene skal desuden dækkes til da især solsorten tager bærrene. Blåbær foretrækker at blive bestøvet at flere sorter for at sikre en god frugtsætning....

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. april 2022 kl. 12.03

Jeg anlagde blåbærbed midt på græsplænen, hvor der er mest sol, og mine buske trives godt der.

Man skal også lige huske på, at blåbær skal have sur jord. Mine buske blev plantet for 10 år siden i den slags købejord, som det ikke er klimamæssigt forsvarligt at bruge. Jeg vedligeholder den lave ph-værdi ved at klippe grangrene i småstykker og lægge under buskene. Den såkaldte Bonderøv i fjernsynet plantede sine blåbærbuske i savsmuld. Det kan også være en løsning.

Og ja, det er et værre besvær at holde solsorte ude af blåbærbedet! Jeg laver hvert år et bur, der består af et træskelet med net over. Det er effektivt, men det tager lidt tid at lave.

Stikkelsbærbuske er nemmere at dyrke, selv om de jo stikker.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Blåbær i stedet for græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blåbær i stedet for græsplæne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider