Forum

Hestemøg/komøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 3. april 2022 kl. 17.07

Nogen som kender til et sted på sjælland hvor man få leveret heste møg eller komøg? Måske en stald hvor man er ivrig for at komme af med det til et hvis beløb?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. april 2022 kl. 20.10

Hej S Hooshyar.

Jeg ved ikke hvor du bor, men via dette link kan du måske finde en stald i nærheden af dig, som er med i ordningen

xn--gratisgdning-1jb.dk/

Det er vistnok kun hestemøg du kan afhente, men det er også en udemærket gødning .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. april 2022 kl. 8.06

@S Hooshyar
Du skal være opmærksom på heste på rideskoler, stutterier og lign. medicineres i større og mindre udstrækning.
Derfor kan der være medicin rester i hestemøg (måske også i ko møg. Men det ved jeg ikke noget om).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2022 kl. 11.04

Willy.

Det er som regel ormemidler, som er i hestemøget. Disse midler er vistnok et lovkrav, at heste skal have dem, men de skulle også være let nedbrydelige så de ikke skader i naturen, dvs indenfor ca 14 dage skulle de være omsat .

Jeg har en svoger, som er dyrlæge og jeg har derfor spurgt ind til det, da jeg tidligere brugte hestemøg, men det er mange år siden . Nu satser jeg på at blive selvforsynende med gødning via mine høns .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. april 2022 kl. 9.10

@S. Duun
Det er mit indtryk medicinering af heste er meget udbredt og temmelig voldsomt og at der anvendes antibiotika, smertestillende og andet medicin.
Selv aner jeg intet om det andet end jeg har en bekendt som har sit erhverv på området.
Men det er fint, hvis det er ormemidler som er let nedbrydelige.
Så er det bare at smide hestemøget i komposten og lade det ligge nogle uger.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. april 2022 kl. 13.52

Willy

Du har nok ret i at man tidligere har brugt ormemidler i stor stil da det var frit tilgængeligt. Men så vidt jeg kan læse mig til er der kommet nye regler, der bl.a gøre at man ikke bare kan anskaffe sig dem mere www.dyrlaegevagten.dk/ormemidler-og-regler/.

Jeg sad lige og læste at man som hesteejer bør tjekke din hests afføring ofte for orm og at de forkerte ormemidler kan slå heste ihjel ...

Godt man ikke har med. så store dyr at gøre. De må koste en formue.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2022 kl. 22.33

S Hooshyar

Hvis du kan få fat i noget kaningødning er det også en rigtig god gødning . Dels lugter den ikke slemt ( forudsat at den ikke er våd).
Dels er den nemmere at udbrede pga af "kuglerne" og dels indeholder den en masse kvælstof. Derfor behøver du ikke så meget, frem for hestemøget...

Hvis du bor i nærheden af en bygge legeplads, fritidshjem MV. er der store chancer får at du gratis kan hente nogle sække med halm og gødning og evt "sparke liv " i en kompostbeholder/bunke..

At kaningødning er populært har jeg lige set på facebook. Et firma xxxx sælger tørrede kaningødning i små poser a 150 gram af den nette sum af kr 54,-. Og anbefaler det til bl.a potteplanter og større portioner til havebrug .

Nyt svar til emnet »Hestemøg/komøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hestemøg/komøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider