Skrevet af: Line Krüger, 12. marts 2022 kl. 18.02
Jeg har et æbletræ med flere sorter på. Hvordan skal det beskæres?
Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2022 kl. 19.41
Hej Line.
Det er næsten umuligt at give dig en rigtig god beskæring vejledning, bl.a fordi jeg ikke ved ved hvilket sorter du har , men også hvordan væksten på dit træ er. Men der findes en masse omkring beskæring af æbletræer, så du må bare igang med at Google de mange hjemmesider og artikler, der findes.
Her på Havenyt har vi givet flere vejledende tips, som du sikkert også kan finde. Men der findes også denne artikel, hvor en spørger havenyts ekspert Willy Mougaard om hvordan man beskærer et æbletræ med 14 forskellige æblesorter . Jeg håber derfor at denne artikel kan give dig nogle gode råd .
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/17027.html
Skrevet af: Boi Jensen, 13. marts 2022 kl. 15.41
Hej Line
Hvis du vil beholde alle sorterne, er det vigtigt at du holder hvor sorts gren for sig - nøjagtigt lige store - og gør du ikke det, vil du sandsynligvis ende med at den kraftigst voksende sort vil overtage styringen og "skygge" de andre væk, så de efterhånden dør.
Og husk at beskæringen bedst foretages i august måned, på det tidspunkt giver beskæring mening, for det hæmmer træets vækst. Hvis du skærer nu, vil du få vanris, og vanris på træer er det samme som ukrudt er i køkkenhaven.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Æbletræ med flere sorter – beskæring?