Forum

Plantekasser og vanding

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2021 kl. 9.15

Det er blevet “in” at dyrke i plantekasser. Jeg har en enkelt kasse stående i et delvis skyggefuldt hjørne, bortset fra et par timer, hvor solen brager ned på det. Bliver det for meget, har jeg “plantet en billig altanparasol til 50 kr. i midten, som værner planterne fint.
Men min kasse på 1,40x1,40 m har et stort vandforbrug.
I mit nabolag har jeg set mange med en række kasser side om side. Mon nogen tænker på vandforbruget ved at dyrke i kasser frem for på jorden, hvor der kun fordampes vand fra overfladen fremfor på 5 sider?
Højbede hævet 20-30 cm over jorden giver vel langt mindre fordampning end kasser på 70-80 cm højde?
Har man ikke store mængder regnvand til rådighed, kan “kassedyrkning” hurtigt blive en dyr vandfornøjelse.
Desuden vil kasserne dårligt kunne passe sig selv i mange feriedage. Tænk lige på det, før det smarte i at dyrke i høje kasser.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2021 kl. 9.17

Ps. Selvfølgelig sker der ingen fordampning fra siderne, men en opvarmning af jorden, med fordampning til følge.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Plantekasser og vanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantekasser og vanding

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider