Skrevet af: PJ Jacob, 25. maj 2021 kl. 7.47
Hej Have-Eksperter!
Jeg ønsker at terrænregulere/nivellere en smule med overskudsjorden fra trampolin opgrav + diverse andre småprojekter. Se vedhæftet billede. Det synes af mere end på billedet.
Derefter ønsker jeg at plante et par buske/træer mellem bærbuskene og hækken.
Hvordan fås bedste vækstbetingelser. Er der noget jeg skal tage højde for eller kan jeg skubbe jorden direkte ud over det lavere niveau? Jeg tænker her om jorden nedenunder skal løsnes med en spade eller lign først. Og skal græstotterne alle fjernes?
Jorden er leret, jeg har en palle havemuld stående jeg ville kunne blande med i? Eller er det underordnet?
Jorden plejer normal at være fin at plante i, vores hæk har det ihvertfald fint (plantet for 3 år siden).
Skrevet af: Mads Hemmingsen, 25. maj 2021 kl. 10.42
Hejsa
Skidt med græs, det dør (og formulder) når du dækker det, klip det ned først. Pælerod som tidsler og mælkebøtter kan dog godt skyde igennem 20cm jord :)
Hvis du ikke har problemer med komprimeret jord og stående vand så skidt med at løsne jorden nedenfor.
Om du skal forbedre den jord du lægger ovenpå afhænger af dens beskaffenhed og hvad du præcis vil plante… men så ville jeg nok bruge (kommune) kompost og evt grus hvis den er meget leret. Du kan selvfølgelig også bruge mulden men den har knap så meget guf til mikrolivet.
Sidst, det ser ud som om du har et træ stående i baggrunden, du kan ikke hæve niveauet væsentligt omkring det uden risiko for at det tager skade. Kun nogen ganske få cm ad gangen, og ikke inde omkring stammen. Så hellere grave det op og sætte det i det nye niveau.
God fornøjelse med projektet
Mads
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Terrænregulering med beplantning