Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2021 kl. 15.09
Jeg har nogle store krukker med urten og vil gerne dele planterne. Min første tanke var at halvere og sætte i yderligere 3 krukker indtil jeg kom i tanker om mit mål om at reducere antal krukker for at gøre det hele nemmere. Tomme krukker pynter jo også ved at give et afbræk i frodigheden.
Kan jeg plante Sct. hansurt hvorsomhelst i et bed?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 15.21
Ja, blot der er lys nok.
Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 20.11
Hej Ingeborg.
Har du læst denne artikel :
hverdagshaven.dk/sankthansurt/
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2021 kl. 22.32
Tak til S.Duun for et fint link.
Jeg har i dag delt Sct. Hans urt planten fra den ene krukke. Da jeg klippede stænglerne ned, var der flere stængler, som ikke var visne, men saftige og havde små knopper forskellige steder på stænglen. Mon jeg kan klippe stænglerne i små stykker og sætte dem til drivning?
Det er en fantastisk plante og så er den nøjsom!
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 22.45
Det er vist måden man formere den på (vegetativ), men jeg har også set et sted at den kan formeres ved at man stikker et blad i jorden....
Vidste du i øvrigt at den også kan spises? . Dens skud smager af ærter. Det var på Naturplanteskolen at jeg lærte det. Lækkert i salater.... Så lav du bare rigeligt af den. :-)
Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 22.56
Her kan du læse mere om Skt.hansurten, som i øvrigt vokser vildt herhjemme.
vildmad.dk/dk/ravarer/sank-hans-urt
Men som det fremgår af artiklen skal man nok ikke spise meget af den, da man ikke kender den toxiske virkning. Men meget tyder på at den ikke skulle være giftig.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2021 kl. 23.39
Jeg har læst om dens ærtelignende smag og prøvede sidste år, men det bliver ikke noget jeg bliver vild med :-).
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 1. april 2021 kl. 19.05
Hej Ingeborg
Husk at der skal være ekstra godt dræn i jorden til stiklinger af den slags.
Selv lavede jeg stiklinger af Skt. Hans urt sidste år, det gik fint, men de døde alle i vinteren, på grund af for meget fugt.
Pøj-pøj med det.
Mvh Chris
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2021 kl. 20.47
Jeg har syet netposer af gammelt gardin. Dem kommer jeg mine lecanødder i til at lægge i bunden af alle krukker. Det er meget nemt at skifte jord. Rødderne har som regel infiltreret nettet.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Deling af Sct. Hans urt