Skrevet af: Tom Andersen, 12. marts 2021 kl. 22.12
Nu her snart 2 år inde i et lille projekt med stiklingeformering af Mammut-træ, kan jeg gøre status og konstatere, at udbyttet var ringe 3 ud af 50 stiklinger er i dag levende planter.
jeg har en erfaring, som jeg gerne vil have input til at forstå. Mange af stiklingerne dannede kallus, men kom ikke videre med roddannelsen. Alle stiklinger fik roddanner-hormon og i øvrigt identiske forhold i hele perioden.
Hvorfor dannes ikke rødder, når nu kallus blev dannet fint, som synlig knude?
Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2021 kl. 22.33
Hvilket type jord har du stukket dem i? Jeg har flere gange, med forskellige planter, oplevet at der kom kallus på, men ingen rødder. Jeg tror at det skyldes bl. a for meget næring i jorden. Da planterne ofte vokser, men sætter bare ingen rødder. Det er mit bud.
Boi Jensen har gode erfaringer med stikling af diverse planter, så han kan nok komme det en nærmere forklaring
Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2021 kl. 22.55
Jeg har lige google mammuttræ og fundet ud af at den under normale omstændigheder ikke stikling formeres, men frøformeres, mon ikke at det kan være en forklaring på hvorfor det ikke er lykkedes dig at få større held med den.?
Jeg vil tro at den sikkert kan podes på en eller anden stedsegrøn
www.haveabc.dk/18/mammuttr%C3%A6---sequoiadendron-giganteum
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2021 kl. 10.04
Hvem er du, hvorfor er du anonym og hvorfor svarer du, når du intet kan bidrage med?
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2021 kl. 10.10
Det lyder som et hormonelt problem. I vævskultur er hormonkoncentrationerne i hvertfald afgørende for at få kallus til at differentiere. Måske er det roddanner du bruger ikke stærkt nok. Jeg husker at floramon blev solgt i tre styrker og jeg mener den stærkeste var til nåletræ.
Skrevet af: Søren Duun, 13. marts 2021 kl. 10.30
Du må da meget undskylde hvis du ikke kan bruge mit svar til noget. Så skal jeg nok lade være med at svare dig en anden gang....
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2021 kl. 15.51
@Claus
Tak for det bud. faktisk kunne jeg på daværende tidspunkt kun finde ét produkt - fra en Cannabis webshop :) Kender du evt. et proff. produkt?
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2021 kl. 15.52
@SS
Aftale!
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2021 kl. 15.55
@Claus
Det hed CLONEX
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2021 kl. 18.00
Jeg mener ikke man kan få floramon produkterne mere. Clonex ser ok ud, men det findes også i tre styrker. Du skal nok have fat i den røde. Ellers kan du måske prøve at give dem ad to omgange.
Skrevet af: Søren Duun, 13. marts 2021 kl. 18.09
Skrevet af: Lone Brems, 13. marts 2021 kl. 22.54
Hej Claus K Madsen
Kommentar til dit indlæg nr 9:
SEGES middeldatabase oplyser, at Floramon er forbudt at forhandle, besidde og anvende fra 01.07.2017 og i perioden frem til 31.12.2099. EU forordning 1107/2009 anviser en afviklingstid for restlagre på maximalt 18 måneder fra 01.07.2017.
Så helt enkelt: Floramon er forbudt i Danmark.
For midlet Klonex roddanner kan jeg ikke i de kilder, jeg har undersøgt, finde nogen godkendelse af midlet til brug i økologisk planteavl.
Medmindre du kan dokumentere en godkendelse af produktet til brug i økologisk planteavl, så det er ikke OK her i Forum at vejlede til anvendelse af produktet, sådan som du gør i indlæg nr 9.
Rammen for hvilke produkter, der må vejledes i brugen af er samlet i Forum's regel nr 1:
"Alle indlæg skal være haverelaterede og faglige og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø"
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2021 kl. 23.25
Hej Lone, ja man som sagt ikke få floramon mere, så det giver sig sely at ingen bliver "forført" til at bruge det. Min helt personlige holdning er, at man man herved har fået gjort det sværere for haveentusiaster at lave deres egne planter, f.eks. af arter og sorter som ikke tiltrækker kommerciel interesse. Det er ikke noget jeg jubler over, men jeg respekterer selvfølgelig loven.
Mht Clonex, så har jeg ikke undersøgt godkendelserne. Hvis det ikke er godkendt til økologi, må man selvfølgelig undlade at bruge det der. Jeg kender Tom som en ivrig øko-forkæmper, så det overlader jeg trygt til ham.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2021 kl. 17.38
@Søren
Hvorfor skifter du initialer/ brugernavn flere gange her på det sidste? Når jeg får svar fra en anonym "SS" som jeg aldrig har hørt fra eller om før - kan jeg godt reagere lidt studst :)
God idé af skifte til S Duun - ham kender jeg som en hjælpsom person :)
Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2021 kl. 18.05
@Claus
Tak for hjælp, jeg var slet ikke klar over, at det fandtes i forskellige styrker! Jeg opfatter i øvrigt ikke dit bidrag som værende en opfordring til at bruge plantehormoner i havedyrkningen, ligesom jeg selv dyrker min køkkenhave økologisk, hvilket du også ved. Der var tale om laboratorielignende forhold - og der er du ekspert og kan bidrage på konstruktiv vis :)
@Lone
Der er tale om indendørs forsøg i lukket miljø. Jo, planterne kommer ud på friland på et tidspunkt, men tror ikke på at der er sporbare rester at hormonet, da det jo indgår i plantens stofskifte. Alle stiklinger, som ikke spirede, er bortskaffet til forbrænding. Jeg kan oplyse, at stiklingerne også blev vasket i desinficerende middel (stærkt fortyndet Rodalon) og det hele var et forsøg på at gentage, hvad nogle amerikanske forskere havde gjort for år tilbage i et forsøg på at redde den truede bestand af træer. Det lykkedes dem heldigvis.
Havde jeg ubegrænset adgang til stiklinger var situationen en anden og da havde jeg måske forsøgt mig uden kemi og afprøvet alternative metoder, som beskrevet i anden tråd - se Sørens link.
Kan du bidrage til effektiv formering af Mammut-træ uden brug af syntetisk roddanner er jeg begejstret og tager gerne imod.
Skrevet af: Lone Brems, 15. marts 2021 kl. 9.57
Hej Tom Andersen
Jeg kan ikke bidrage med metoder / opskrifter, som kan gøre noget som helst fra eller til for dit ønske om effektiv stiklingeformering af Mammut-træ. Det er jeg ikke ked af - og jeg tror på, at du har fundet og finder vej til viden, som du vil benytte dig af.
Det er min holdning, at man for at bidrage til trådene her i Forum først må have taget stilling til, om det, man ønsker at bidrage med er "indenfor eller udenfor skiven" af, hvad foreningen Praktisk Økologi ønsker at opnå ved at stille dette forum til rådighed for alle.
Hvis det "falder udenfor skiven" er der jo rigeligt andre diskussionsfora, man kan opsøge for at bidrage med eller samle viden.
Det forholder sig anderledes med spørgere, som opretter nye tråde i Forum. De kan have alle mulige udgangspunkter - også nogen, som ikke (endnu) forholder sig til økologiske principper og tænkning . Det er helt bestemt OK !
Deres nysgerrighed og tvivl skal vi byde velkommen !
Og her er det, at vi skal stille krav til os selv som diskussionsdeltagere, fordi det er vigtigt, at svar på spørgsmål & bidrag til diskussion som udgangspunkt formidler viden og erfaringer båret af respekt for og indsigt i økologiske principper og forståelser.
Og det er faktisk, hvad reglerne for deltagelse i Forum klar udtrykker.
Udgangspunkterne for Foreningen Praktisk Økologi, der er ansvarlig for Havenyt, er klart formuleret i § 2 i foreningens love - citat:
"Foreningens formål er:
* at fremme interessen for og kendskabet til økologisk forsvarlig levevis
*gennem oplysning, rådgivning og i praksis at udbrede brugen af økologisk forsvarlige dyrkningsmetoder, og dyrehold og husholdningskundskaber.
* at samarbejde med inden- og udenlandske organisationer med tilsvarende formål"
Om foreningens kernefortælling - citat:
"I Landsforeningen Praktisk Økologi tager vi hænderne op af lommen og gør noget praktisk sammen og hver for sig. Glæden ved det praktiske folder vi ud i haven, i husholdningen, i samtalen ja, overalt i hverdagslivet. Vi skaber netværk og samlingspunkter mellem mennesker, hvad enten vi drives af grønne visioner, lave leveomkostninger eller stor smag. Sammen udvikler og styrker vi den borgerdrevne økologi, den bæredygtige husholdning og grønne hverdagshandlinger. Landsforeningen Praktisk Økologi arbejder for mere liv mere liv i haven, mere liv i maden og mere liv på kloden"
Om Praktisk Økologi's værdier - citat:
Vidensudveksling og netværk fordi vi sammen ved nok til at finde løsninger på havens, mavens og jordens grønne udfordringer
Glæde fordi det er dejligt at vide, at dele, at dyrke, at spise. Glæden ved alt liv.
Omsorg fordi vi drager omsorg for vores jord, mad, kryb, kravl, mennesker og fremtid.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. marts 2021 kl. 11.58
Hej Lone
Har du links til nogle af disse andre diskussionfora. Jeg søger et hvor det er:
1) Dansk.
2) Ikke facebook.
3) Hvor haveglæden og planteinteressen er det samlende.
4) Hvor diskussionen ikke hele tiden afspores af løftede pegefingre overfor alt fra plastic til at vende jorden med en skovl.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2021 kl. 13.47
@Lone
Tak for dit bidrag :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kallusdannelse – men ej rod Hvorfor?