Forum

Biosa garden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul S., 9. februar 2021 kl. 8.21

Jeg har set man kan købe et jordforbedringsprodukt som hedder Biosa garden.
Er der nogen der har erfaring med brug af det?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. februar 2021 kl. 11.36

Ja det virker ikke. Det er penge ud af vinduet. Dem der siger at det virker er firmaet selv.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. februar 2021 kl. 16.18

Hej Poul S

Forslag til kilder til viden:

En videnskabeligt efterprøvet artikel finder du her:
European Journal of Agronomy, 2013 - Elsevier … Volume 46, April 2013, Pages 63-67.
"Long-term effective microorganisms application promote growth and increase yields and nutrition of wheat in China"

Der er også en dansk DMU-rapport fra 2000, som du kan finde her:
dce.au.dk/udgivelser/tidligere-udgivelser/udgivelser-fra-dmu/temarapporter/ rapporten har nr 33 og titlen er:
"De gode, de onde og de grusomme bakterier".

Jeg har ikke erfaring med handelsproduktet Biosa Garden - men har 8 års erfaring med hjemmefremstillet mælkesyregæret kompost med et EM-certificeret produkt.

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. februar 2021 kl. 17.27

Hej Poul.

Jeg vil personligt ikke smide penge ud på noget, der for mig er et forsøg på at bilde folk ind at dette produkt er en nødvendighed.
Hvis din jord ellers er sund, får organisk gødninger, kompost og dyrkes med et sund sæd skifte bør det ikke være nødvendigt at tilsætte dette "helsekost lign produkt," men du må selvfølgelig selv bestemme hvad du vil bruge dine penge til. Jeg nægter at tro at jorden giver dig et større udbytte af den grund, at dine grøntsager bliver sundere eller af et bedre kvalitet, hvilket må være ideen ved at bruge det. Men hvis du selv tror at det gavner skal du bare bruge løs, da troen ofte kan flytte bjerge... Bare du ikke bliver skuffet. Det er sikkert også derfor at firmaet har valgt helsekost branchen...
Og her er der i forevejen alt for mange platugler iblandt.

Da jeg i sin tid var i lokal agenda 21 i Gladsaxe efterlyste jeg produkter, der kunne fjerne lugten fra dårlige kompostbeholder og fik af firmaet, der fremstillede Biosa tilsendt et produkt, der eftersigende blev brugt i svinestalde til at fjerne lugte, men det virkede slet ikke nær så godt som almindelig eddike. Senere fik jeg Biosa garden på prøve, men kunne ikke nogle synderlig forskel fra de steder hvor det ikke var tilsat og til steder hvor det var. Og det var vel ikke meningen. Det var ivertfald ikke det firmaet havde lovet mig.....

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. februar 2021 kl. 20.25

Jeg har med stor glæde og noget tidsforbrug læst DMU-rapport 33, som anbefalet af Lone.
Den er så interessant, at jeg har lavet et udtræk af de afsnit der mest vedrører jorddyrkning, så jeg hurtigere kan få opfrisket min hukommelse.
Men der er ikke mange af de bakterier i det produkt, der bliver spurgt til i overskriften.
Jeg vil ikke selv bruge penge på det.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. februar 2021 kl. 9.57

De bakterier og gærsvampe, der er nævnt i produktet er beregnet til indvortes brug (spis dog ikke denne blanding!).
Derfor skal de ikke først ud i jorden, hvor de bliver udkonkurreret at de andre bakterier, gavnlige såvel som skadelige (efter menneskers målestok).
Men jeg har fået et større udsyn på kompostering af havens "rester". Det er i kompostbunken, at de gode bakterier kan formere sig, og dermed ny- eller genkolonisere den jord, komposten bliver spredt ud på.
Jeg har vist hidtil blot opfattet kompostbunken som et sted, hvor det organiske materiale kunne blive nedbrudt i fred, inden det skulle ud og omsættes til humus i jorden, og dermed binde CO2.
Nu giver biodynamikernes megen fokus på kompost også bedre mening, selv om der i øvrigt efter min mening er for megen religion i vejledningerne.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. februar 2021 kl. 21.24

@Poul S

Jo mikroorganismer er vigtige i dyrkningsjorden, men det er ikke nogen man bare lige kan tilsætte! Den frugtbare "levende jord" er en delikat balance opstået ved omhyggelig pleje og fodring.

Produktet er efter min vurdering ren SNAKEOIL :)

Nyt svar til emnet »Biosa garden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Biosa garden

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider