Forum

Kål og sommerfugle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 31. januar 2021 kl. 21.26

Nu har jeg tænkt mig, at så kål i min nedlagte hønsegård. Og så kom jeg til at tænke på: Hele hønsegården er omgivet at volierenet. Skal jeg stadig dække kålen til med insektet? Jeg tror ikke, at kålsommerfuglene kan komme igennem de små masker.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. januar 2021 kl. 21.31

Kålsommerfugle kan komme ind de mest utrolige steder (revner og sprækker) og nogle gange kan de finde på at lægge æg på planterne selv om der er net på, hvis altså nettet hviler på bladene. Men kål er en god plante at sætte i et hønsehus.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 6.10

Suk,ja jeg tænkte det nok. Jeg må finde bionettet fram

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 6.10

Suk,ja jeg tænkte det nok. Jeg må finde bionettet fram

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. februar 2021 kl. 11.11

Hej Mette Lund

Hvis du alene dyrker kål i én vækstsæson er bionettet som du selv er inde på nok det mest nærliggende....
Du kan i nogen grad undgå at kålsommerfuglene får hele udbyttet. Hvis du dyrker "Palmekål" vil du opleve, at selv efter omfangsrig afgnavning kommer der i hen på efteråret nye skud, som er overvintringsrobuste og helt fri for larvegnav.

Hvis du har tænkt, at dyrke kål hen over flere dyrkningssæsoner er der noget andet, du med fordel kan gøre:
Giv plads for mange skærmblomster (fx Vild gulerod, Skvalderkål, Sødskærm) i haven. De er vigtige kilder til nektar som søges af mange insekter, bl.a. en hvepseart, hvis larver snylter på larver af kålsommerfugle.
Hvis det skal komme til at fungere over flere vækstsæsoner er det vigtigt, at der er overvintringsmuligheder til rådighed for insekterne.

Så kvasdynger, brændestakke og lignenede vinterskjul i (eller tæt ved) dit kålbed er den anden helt afgørende forudsætning for, at der er en yngleklar insektbestand i haven samtidig med, at kålsommerfuglene lægger æg på kålbladene.

Venlig hilsen
Lone

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 18.52

Tak Lone. Jeg har overvejet palmekål, men jeg har aldrig smagt det og ved ikke helt, hvordan jeg skal bruge det. Jeg havde egentlig tænkt savoykål og broccoli. Jeg har rigeligt med skvalderkål, men jeg fjerner blomsterne, for at de ikke skal sprede sig, jeg skal måske vente, til de er afblomstrede.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 18.52

Tak Lone. Jeg har overvejet palmekål, men jeg har aldrig smagt det og ved ikke helt, hvordan jeg skal bruge det. Jeg havde egentlig tænkt savoykål og broccoli. Jeg har rigeligt med skvalderkål, men jeg fjerner blomsterne, for at de ikke skal sprede sig, jeg skal måske vente, til de er afblomstrede.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 18.52

Tak Lone. Jeg har overvejet palmekål, men jeg har aldrig smagt det og ved ikke helt, hvordan jeg skal bruge det. Jeg havde egentlig tænkt savoykål og broccoli. Jeg har rigeligt med skvalderkål, men jeg fjerner blomsterne, for at de ikke skal sprede sig, jeg skal måske vente, til de er afblomstrede.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 18.52

Tak Lone. Jeg har overvejet palmekål, men jeg har aldrig smagt det og ved ikke helt, hvordan jeg skal bruge det. Jeg havde egentlig tænkt savoykål og broccoli. Jeg har rigeligt med skvalderkål, men jeg fjerner blomsterne, for at de ikke skal sprede sig, jeg skal måske vente, til de er afblomstrede.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. februar 2021 kl. 18.52

Tak Lone. Jeg har overvejet palmekål, men jeg har aldrig smagt det og ved ikke helt, hvordan jeg skal bruge det. Jeg havde egentlig tænkt savoykål og broccoli. Jeg har rigeligt med skvalderkål, men jeg fjerner blomsterne, for at de ikke skal sprede sig, jeg skal måske vente, til de er afblomstrede.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2021 kl. 8.33

Hej Mette Lund

Palmekål kan du bruge rå&fintsnittet i salat, fintsnittet i risotto, lynstegt i wok-retter, fintsnittet i supper eller rå&fintsnittet som grønt drys på suppe eller æggekage.
Du kan let finde tip på nettet til de enkelte retter!

I vores familie er Minestrone-suppe med snittet palmekål i stedet for den traditionelle spinat topfavorit. Og så er der alle salatmulighederne: Årstidens kålsalat fx hvidkål & palmekål, rosenkål & palmekål eller strandkål og palmekål drysse med hakkede hasselnødder og dryppet med en olie-citrondressing er gode som frokostsalat eller som tilbehør til middagsretter.

Palmekål har en mere sammensat smag end grønkål - nogle siger spinatagtig, andre vil sige nøddeagtig.
Den er let at opbevare i køleskab og kan fryses som grønkål.

Og med hensyn til nektarkilder for kålsommerfuglelarvens snyltehvepse er det en rigtig god idé (som du selv er inde på !) at lade blomsterstandene stå på skvalderkål; endnu bedre er at supplere med nogen af de andre hjemmehørende skærmplanter for at opnå længst mulig blomstringsperiode.

Deres fællestræk er en rigelig frøsætning. Og hvis man ønsker at begrænse planterne i at øge bestanden er det meget enkelt at gøre efter blomstring og inden frøene har nået modenhed -man skal bare bruge en spand og en saks.
Det afklippede kan med fordel sættes i en spand vand i en uge eller to. Fermenteringsprocessen forhindrer frøspiring og spandens indhold kan på dette tidspunkt enten blandes ind i havekomposten eller hældes ud på jordoverfladen i et bed, hvor der er grøngødning.

Den anden vigtige forudsætning (se indlæg nr 4) for snyltehvepsene er overvintringsmuligheder - så hvis de ikke findes i nærheden er nytten af blomstrende skærmplanter meget begrænset...

Venlig hilsen
Lone

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 2. februar 2021 kl. 17.12

Tak for fyldestgørende svar Lone. Jeg tror, at jeg prøver palmekålen. Hvad angår kvasbunker, så har jeg hjørner i min have, hvor nedfaldne grene og blade får lov til at ligge, og hvor jeg smider grenaffald.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 3. februar 2021 kl. 10.45

Sommerfuglene er heller ikke særligt vilde med rød grønkål.
Mvh

Nyt svar til emnet »Kål og sommerfugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kål og sommerfugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider