Skrevet af: Willy N, 24. januar 2021 kl. 10.04
Er der nogen som kender en leverandør af økologisk gødning i Storkøbenhavn?
Det drejer sig meget specifikt om Farmers sortiment.
For 5- 6 år siden kunne det købes hos nogle gårdbutikker m.v.
Det forhandler de dog ikke mere fordi - efter eget udsagn - de skal købe en palle af gangen.
I Jylland er der flere steder hvor 10 kg. pose kan købes. Men altså ikke på Sjælland så vidt jeg kan se og de koster sådan ca. 3 - 400 kr. at få sendt 3- 4 poser ( a 10 kg.).
Og nu igen gode råd om kompost og kompostering af køkkenaffald osv. osv.
Det er ikke det jeg spørger om ;)
Skrevet af: Lars Holt, 24. januar 2021 kl. 12.19
Det burde være nemt at få gratis hestemøg i Nordsjælland.
Det kan puttes i poser eller på trailer.
Skrevet af: Søren Duun, 24. januar 2021 kl. 12.36
Hej Willy
Nu ved jeg ikke hvor du kan komme rundt her på Sjælland
Men der ligger en butik på Amager, som gøre i genbyg. De forhandler eller forhandlede også farmers gødninger.
Ellers er der naturplanteskolen vistnok i Tåstrup.
Jeg finder lige nogle links til dig....
Skrevet af: Søren Duun, 24. januar 2021 kl. 12.45
naturplanteskolen.dk/
De har gødninger og er godkendt økologisk
Amager genbyg har gødningerne.
genbyg.dk/indretning/oeko-jord-goedning/?page=1
Skrevet af: Søren Duun, 26. januar 2021 kl. 17.38
Du kan også købe tørrede hønsegødning mange steder
De fleste planteskoler har det.
Skrevet af: Willy N, 29. januar 2021 kl. 19.23
@Lars
Det er rigtigt, at det er nemt at få hestemøg. Desværre her jeg lidt kendskab til nogen rideskoler og den medicin der kan tages i anvendelse. Derfor afstår jeg fra hestemøg.
@Søren
Ja Genbyg har haft Farmers gødning. Men desværre ikke længere længere i sække. Kun bigbag og 1800 liter er lige i overkanten ;)
Naturplanteskolen havde det sidste år. Kan ikke se det på hjemmesiden og det var til noget af en overpris.
Skrevet af: Lars Holt, 31. januar 2021 kl. 12.20
@Willy
Ja, man skal kende forholdene, før man anvender materialet.
Skrevet af: Søren Duun, 31. januar 2021 kl. 22.19
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på medicinrester og heste, men jeg har fået fortalt af en dyrlæge at den medicin, som man giver heste bliver nedbrudt få dage efter at den har forladt hesten. Det kræves der af producenten. Desuden bruges samme medicin og til heste og får, der går under betegnelsen "økologisk". Det ville eftersigende være dyreplageri ikke at give dem denne ormekur. Hvis ikke det er et lovkrav, hvilket jeg mener at have læst et sted....
Jeg har tidligere brugt masser af hestemøg fra en rideskole, der gav hestene ormekur og jeg har aldrig oplevet problemer med dette i form af dårlig spireevne eller andet, der skulle hindre mig at dyrke jorden.
Men jeg har altid lagt det ude i efteråret /vinteren, da det bestod at en masse halm heri. Eller også har jeg kompostere det før anvendelse. Det er med andre ord ikke kommet i direkte berøring med mine grøntsager.
Skrevet af: Willy N, 4. februar 2021 kl. 18.37
@Søren.
Der er idag meget, som luskes ind under det økologiske varemærke.
Jeg skal slet ikke rejse en debat om hestemøg og medicinforbrug på rideskoler.
Ville blot gerne kunne købe Farmers produkter i Hovedstadsområdet.
Der er utvivlsomt andre ligeså fortrinlige produkter.
Men jeg tilstræber nu engang en hvis komfort i havearbejdet.
Og det er unægtelig nemmere at bruge samme produkt som jeg har brugt i mange, mange år frem for skulle forsøge sig med et nyt.
Skrevet af: Anne Demant, 4. februar 2021 kl. 22.21
Hej Willy,
kan du bruge denne ?
www.godjord.dk/okologisk-honsegodning-10-kg
Skrevet af: Willy N, 7. februar 2021 kl. 21.27
@Anne
Kender godt forretningen og er måske eneste udvej.
Den har hvad jeg skal bruge.
Men billigste forsendelse er 49 kr. for 10 kg.
Skrevet af: Anne Demant, 7. februar 2021 kl. 21.41
Jo, ved det godt. Jeg tænkte selv en del over det, men synes jo også at jeg sparede en del tid og brændstof på ikke at køre efter det.
Men den grund til at jeg skrev herinde er også at man ikke behøver købe en hel palle.
Skrevet af: Søren Duun, 8. februar 2021 kl. 22.01
Willy.
Du skal notere dig at farmers gødningerne med hønsemøg kun indeholder ca 2,5 procent kvælstof så du skal bruge ca dobbelt så meget af det. Konventionelle tørrede hønsegødninger indeholder ca 4,5 procent kvælstof.
Hvis du har plads og økonomi til det vil jeg foreslår dig at købe en halv palle af det frem for stks vis da du får dem til en hel anden pris og fragten dækkes af farmergødning (dvs det gjorte de tidligere). Jeg vil foreslå dig at undersøge priserne nøje, evt at købe sammen med andre.
Karna Maj gøre det samme :-)....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning