Skrevet af: Jens Ledet, 17. august 2020 kl. 16.08
Jeg har i mange år forsøgt at få en lavendel til at have det godt på min altan, det lykkedes aldrig, hvad gør jeg galt? Den står i krukke.
Den står i fuld sol fra ca kl 11 til 22
Jeg har prøvet både at vande meget, da der bliver meget varmt.
Men også at vande lidt.
Men begge dele så visner den efter et par mdr.
Hvad kan det være? det er nu 3 år jeg forsøger
Mvh Jens
Skrevet af: Jakob B., 17. august 2020 kl. 17.17
Der er også noget med, at jorden ikke må være for fed, og det er vigtigt, at der er dræn i potten.
Prøv evt. at tjekke, om dette link kan hjælpe med at spore fejlen:
www.plantorama.dk/lavendel
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2020 kl. 9.38
Lavendel gror bedst i mager og ikke for våd jord. Desuden går rødderne mindst 30-40 cm ned i jorden. Min flotte lavendelhæk har jeg lavet af stiklinger for over 30 år siden. De gror i mager sandblandet lerjord og der er bestemt både tørt og varmt langs kanten.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 19. august 2020 kl. 19.17
Hej Jens Ledet
Du skriver, at der bliver meget varmt på din altan. Nu er lavendel jo normalt en plante, der kan tåle meget varme. Men jeg kan godt have en mistanke om, at dit problem har med varme at gøre, eller måske snarere en for lille mængde lys i forhold til den høje varme, samt manglende udluftning.
Jeg har en del erfaring med at have planter på en altan. Jeg har skrevet et indlæg, der belyser de problemer, der kan være. Jeg giver dig lige et link til dette indlæg:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/21214.html
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2020 kl. 23.13
Jeg tænker at lavendel slet ikke er egnet som altanplante. Kig på mit billede og se, hvor stor den har lyst til at blive. Som regel er der heller ikke lys fra alle sider på en altan. Tænk på at dens bedste voksested vil være på en mark, ligesom lavendelmarkerne i Sydfrankrig.
Ingeborg
Skrevet af: Doris Møller, 20. august 2020 kl. 9.05
Min første tanke var faktisk også, at lavendel ikke egner sig til at blive dyrket på en altan. Men hvis det er den type altan, jeg har erfaring med, så er det faktisk normalt subtropiske planter, man har størst succes med. Og selv om lavendel gror fint i Danmark, så er det vel en plante, der især hører hjemme ved Middelhavet.
Man kan fint have planter med en stor rodklump – bare krukken er stor nok. Jeg har f.eks. i ca. 15 år haft et figentræ på min altan. Det groede fint, men det havde altså også en stor urtepotte. Når det blev flyttet fra altanen, så var det ikke, fordi det mistrivedes på min altan, men fordi jeg havde fået have og hellere ville have træet dér.
Hvis bare krukken er stor nok, skulle lavendel sagtens kunne være på en altan, hvad roden angår. Men lavendel skal have meget lys, og hvis ikke krukken er placeret helt ude ved vinduespartiet, får planten nok ikke tilstrækkeligt med lys, set i forhold til den høje temperatur.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2020 kl. 9.34
Lavendler har en “smuktid” på omtrent 4 uger. Jeg ville vælge blomster med regenererende eller vedblivende blomstring på en altan. Krukkelavendler skal skæres ned efter blomstring for evt. at få en anden blomstringsperiode, men det afhænger af vejret og hvor langt man klipper ned.
Ingeborg - lavendelelsker
Skrevet af: Willy N, 22. august 2020 kl. 0.31
@Jens
Som det fremgår ovenover, trives lavendel i mager jord.
Når du så skriver, at du gennem en årrække har forsøgt at få noget ud af dem, har jeg en mistanke om, at de føler sig for privligerede.
Jeg har forskellige steder lavendler.
Hvor der er varmest ( sol stor set fra om morgen til aftensol ) klipper jeg dem ned til max. 10 cm.
Enten efterår eller forår i april/maj.
Det giver end ihærdig tæt vækst resten af året.
Antagelig ville det være bedre at klippe dem ned efter de har afblomstret i august så de ikke brugte energi på frøsætningen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendel dør